مارکت پلیس Rarible

مارکت پلیس Rarible از جمله پلتفرم های بسیار شاخص در بازار NFT است که در این مقاله به بررسی چگونگی ثبت نام و خریدوفروش NFT در این مارکت پلیس پرداخته شده است. در مقابل مارکت پلیس Rarible، مارکت پلیس Opensea قرار دارد که از شاخص ترین پلتفرم های بازار NFT است و مقایسه این دو پلتفرم از لحاظ ساختاری در این مقاله ارائه شده است.

آموزش ویدیوئی مارکت پلیس Rarible

مارکت پلیس Rarible

این روزها بازار NFT یا توکن های غیرمثلی در بین مردم بسیار داغ شده و علاقه مندان به بازارهای مالی قصد دارند در آن سرمایه گذاری کنند. مارکت پلیس Rarible  یکی از پلتفرم های محبوب در بین مردم است که هلدینگ آلنداینوست در مقاله پیش رو قصد دارد تا به بررسی جامع و کامل آن بپردازد.

nft چیست

مارکت پلیس NFT چیست؟

مارکت پلیس بستری است که کاربران می توانند در آن NFT را خریدوفروش کنند و به شروع کار در بازار NFT پرداخت. در واقع این پلتفرم فضایی است که کاملا شبیه به یک فروشگاه آنلاین است فقط تفاوتی که دارد در نوع محصول آن است. بازار NFT به صورتی است که در آن امکان نظارت از طرف سازمان خاصی وجود ندارد و تنها با قوانین خود می توان به خریدوفروش پرداخت. در حقیقت اغلب مارکت پلیس های NFT از اکثر بلاکچین ها پشتیبانی می کند و در صورت عضو شدن در این مارکت پلیس ها لازم است تا یکسری اطلاعات کافی و جامع دربارهی هرکدام را به دست آورید.

امروزه تعداد مارکت پلیس های nft بسیار افزایش یافته و هرکدام از این مارکت ها ویژگی ها و امکانات خاص خود را دارد که منجر به جذب مخاطب بسیار زیادی می شود. برخی از مارکت پلیس های جذاب NFT عبارت است از: Opensea،  Rarible، Blur، Superrare ، looksrare و ... . 

معرفی مارکت پلیس Rarible

از جمله پلتفرم های پیشگام در زمینه ی خریدوفروش NFT، مارکت پلیس Rarible است که دلیل محبوبیت زیاد آن، ارائه امکانات و خدمات زیاد به کاربران است که توانسته نسبت به رقبای خود شاخص تر باشد. این مارکت پلیس در سال 2020 تاسیس شده اما علیرغم نوپا بودن آن، بسیار پیشرفت چشمگیری داشته است که در مدت زمان محدود توانسته با رقبای خود برابری کند. شاید برایتان جالب باشد که این مارکت پلیس تنها در 18 ماه پس ازراه اندازی، توانست درآمدی بالغ بر 160 میلیون دلار به دست آورد و به یکی از پیشگامان دنیای NFT تبدیل شود. در این سایت این قابلیت وجود دارد تا بتوانید بدون نیاز به دانش کدنویسی، NFT بسازید و روی آن سرمایه گذاری کنید. NFT شما می تواند در زمینه های متفاوت اعم از موسیقی، هنر، نقاشی یا زمینه های دیگر باشد.  مارکت پلیس Rarible از ارزهای متنوعی مثل matic، اتریوم، mana، تزوس.

ویژگی های مارکت پلیس Rarible

دارای میزان کارمزد کم: این پلتفرم میزان کارمزد بسیار اندکی جهت انجام تراکنش ها دریافت می کند که این موضوع به کاربران اجازه می دهد تا با هزینه ی بسیار پایینی توکن های خود را به فروش برسانند.

امکان شخصی سازی: کاربران می توانند در این پلتفرم با اضافه کردن عکس، بیوگرافی از خودشان و اطلاعات دیگر، شخصی سازی انجام دهند.

میزان بالای امنیت: این پلتفرم شامل تایید دو مرحله ای امنیتی است و از کیف پول های امن SSL/TLS پشتیبانی می کند به همین علت اطلاعات هر کاربر به خوبی محافظت می گردد.

امکان دسترسی همه ی افراد: عموم مردم می توانند به این پلتفرم دسترسی داشته باشند و به خریدوفروش NFT بپردازند.

تحت پوشش شبکه اتریوم: این پلتفرم تحت پوشش شبکه اتریوم فعالیت می کند و جهت پرداخت هزینه ها، از توکن RARI استفاده می کند.

منعطف بودن: این پلتفرم به کاربران خود امکان می دهد تا توکن های خود را در این پلتفرم به فروش برسانند و در صورت خرید NFT نیز توسط سایت اقدام کنند.

بالا بودن میزان تداوم کاربران: میزان بالای اعتماد کاربران به این پلتفرم منجر به افزایش تداوم حضور در این مارکت پلیس می شود.

مارکت پلیس rarible

نحوه ی عملکرد مارکت پلیس Rarible

این پلتفرم با توجه به فناوری بلاکچین و قردادهای هوشمند فعالیت می کند. از طرفی اخیرا شما می توانید با استفاده از توکن بایننس معامله های خود را انجام دهید. در حقیقت این توکن، یک ارز دیجیتال معتبر جهانی است که معامله را برای کاربران خود ساده تر می کند  و در حقیقت جهت ساخت NFT می توانید از BNB استفاده کنید و هزینه ی خود را کاهش دهید. پلتفرم Rarible توکن مخصوص به خودش را دارد که در صورت دریافت کردن این توکن، امکان مشارکت یا نظردهی برای این پلتفرم فراهم می گردد. در حقیقیت داشتن یک ارز مستقل برای یک مارکت پلیس منجر به بهبود رشد و پیشرفت آن مارکت پلیس خواهد شد.

مزیت های مارکت پلیس Rarible

قابلیت استفاده از ویژگی  Lazy minting: با استفاده از این قابلیت می توانید بدون پرداخت هزینه ای جهت گس فی، توکن های خود را مینت یا بسازید.

عدم نیاز به دانش کدنویسی: در حقیقت در این پلتفرم بدون نیاز به دانش کدنویسی می توانید، NFT بسازید.

قابلیت استفاده از پاداش: در مارکت پلیس Rarible برای افراد خریدار و فروشنده پاداشی ارائه می شود که با استفاده از توکن بومی رریبل (Rari) قابل استفاده است.

منبع باز بودن سایت: این پلتفرم کاملا رایگان و به شکل منبع باز است. از طرفی میزان امنیت در آن بسیار بالا است.

امکان تصمیم گیری: کسانی که ارز رری رو دریافت کنند، این امکان را خواهند داشت تا در مورد تصمیمات و آینده سایت رای بدهند و مشارکت کنند.

 امکان شارژ حساب کاربری: در این پلتفرم این امکان وجود دارد تا با استفاده از کارت های اعتباری، کارت های نقدی یا اپلیکیشن گوگل پلی، حساب خود را شارژ کنید که با توجه به محدودیت هایی که در ایران وجود دارد، این ویژگی برای کاربران ایرانی امکان پذیر نیست.


معایب مارکت پلیس Rarible

دریافت 2.5 درصد کارمزد از خریدار و فروشنده

امکان ذخیره سازی IPFS در این پلتفرم وجود ندارد.

نبود یک نقشه راه یا Roadmap

نحوه ی راه اندازی کردن یک مارکت پلیس

برای راه اندازی کردن یک مارکت پلیس لازم است تا یک گروه متخصص جمع آوری شده و به شکل گروهی اقدام به ساخت مارکت پلیس کنند. در این بین وجود یک برنامه نویس بلاکچین بسیار الزامی است. لازم به ذکر است که ساخت یک مارکت پلیس می تواند بسیار زمان بر و پیچیده باشد و نیازمند صبر و دقت بالا است.

مقایسه Opensea و Rarible

  • میزان کارمزد

میزان هزینه ی تراکنش در opensea و rarible به مراتب کمتر از سایر مارکت پلیس ها است. از طرفی در پلتفرم Opensea تنها 2.5 درصد کارمزد از شخص خریدار دریافت می شود، در حالیکه در پلتفرم Rarible میزان 2.5 درصد کارمزد از خریدار و همچنین از فروشنده دریافت خواهد شد. این در حالی است که در پلتفرم SuperRare تنها 15% کارمزد دریافت می گردد.

  • قابلیت ضرب کردن

در هر دو پلتفرم Rarible و Opensea به هنرمندان این امکان داده شده است تا NFTهای خود را بفروشند بدون اینکه قراردادهای هوشمند در بلاکچین را ایجاد کنند. در حقیقت در این بسترها افراد می توانند بدون پرداخت برای شبکه ها، NFT خود را ضرب کنند. میزان هزینه های گس برای اتریوم بسیار بالا است و این ویژگی منجر به این می شود که افراد تمایلی برای ضرب NFT نداشته باشند اما این ویژگی پلتفرم Rarible باعث می شود تا برای کاربران جذاب باشد.

  • امکان حق امتیاز

قابلیت دریافت حق امتیاز یکی دیگر از ویژگی های این پلتفرم است که به سازندگان NFT این امکان را می دهد تا NFTهایی که فروخته می شوند، منجر به کسب درآمد غیرفعال شود. در پلتفرم opensea حق امتیاز 10%  ارائه و در مارکت پلیس Rarible این امکان داده می شود تا کاربران خودشان این پرداخت را انجام دهند. که در این صورت کاربران می توانند این حق امتیاز را تا 50 درصد از هزینه ی اصلی معین کنند.

  • امنیت

موضوع امنیت برای خریدوفروش در پلتفرم های خریدوفروش NFT بسیار قابل اهمیت است چرا که به شکل آنلاین انجام شده و سازمانی از آن پشتیبانی نمی کند. پس امنیت از اهمیت بسیار بالایی در این مارکت پلیس ها برخوردار است. اما هر دوی آن ها امروزه امنیت بالایی داشته و کاربران می توانند با خیال راحت در این پلتفرم ها به خریدوفروش NFT بپردازند.

  • کیف پول

مارکت پلیس Opensea از کیف پول متامسک پشتیبانی می کند اما پلتفرم Rarible از دیگر کیف پول های متفاوتی مثل metamask، myetherwallet، Ethereum را پوشش می دهد. اما به شکل کلی هر دو این مارکت پلیس ها از لحاظ کیف پول، شرایط نسبتا مطلوبی دارند.

  • نوع ارزها

در مارکت پلیس Rarible  فقط می توانید از ETH برای روش پرداخت استفاده کنید، در حالیکه در پلتفرم Opensea، کاربران می توانند علاوه بر ETH، از DAI و سایر روش های پرداخت استفاده کنید. در واقع می توانید با 150 نوع ارز دیجیتال متفاوت در پلتفرم Opensea اقدام به معامله کنید. از طرفی رریبل دارای ارز به خصوص خود است به نام " RARI" که توسط استخراج کردن نقدینگی در این مارکت پلیس به دست می آید. اما توجه داشته باشید که با استفاده از این ارز دیجیتال نمی توانید به خریدوفروش بپردازید و تنها برای تغییرات بازار در آینده کاربرد دارد.

  • مخاطبان

همانطور که می دانید پلتفرم Opensea، اولین و بزرگترین بازار NFT در جهان است که توانسته جایگاه بسیار خوبی در این زمینه کسب کند و اولین هدف این پلتفرم ایجاد بستری برای خریدوفروش دارایی های دیجیتال افراد می باشد. اما مارکت پلیس Rarible نوعی پایگاه داده است که هدف آن بهبود آینده این مارکت پلیس است.

مقایسه Rarible و opensea

چگونگی ثبت نام در مارکت پلیس Rarible

نحوه ی ثبت نام در این پلتفرم به این صورت است که وارد سایت Rarible.com شده و سپس روی گزینه ی ساخت حساب کاربری کلیک می کنید و سپس باید کیف پول مدنظرتان را نیز انتخاب کنید. حالا صفحه ای برایتان باز می شود که باید ضوابط و قوانین موجود در این پلتفرم را بپذیرید. اکنون می توانید در این مارکت پلیس به خریدوفروش NFT بپردازید.

نحوه ی فروش NFT در مارکت پلیس Rarible

در مارکت پلیس Rarible بر خلاف سایر پلتفرم ها فروش شامل دو مرحله است  و زمانی که اقدام به ساخت NFT می کنید، قیمت محصول را باید تعیین کنید و اقدام به فروش آن کنید. در ادامه قدم به قدم مراحل فروش NFT در مارکت پلیس Rarible را توضیح می دهیم.

گام اول: اتصال کیف پول به مارکت پلیس

در ابتدا سایت رسمی Rarible را باز می کنید و روی گزینه ی connect wallet کلیک کنید تا کیف پول خود را به این مارکت پلیس متصل کنید.

در ادامه باید نوع بلاکچین و کیف پول مد نظر را انتخاب کنیم. کیف پول متامسک از جمله کیف پول های مناسب است که به راحتی به این پلتفرم متصل خواهد شد و پیشنهاد ما است. بعد از اتصال کیف پول روی گزینه ی Create کلیک کنید، سپس صفحه ای باز خواهد شد که باید در آن نوع بلاکچین را مشخص کنید که شامل اتریوم، سولانا، polygon، Flow و Tezos است. جهت ساخت یک NFT روی گزینه ی Single و برای ساخت چند NFT روی گزینه ی Multiple کلیک کنید.

گام دوم: ساخت NFT

جهت ساخت NFT خود باید اطلاعات NFT را وارد کنید. در ابتدا فایل NFT خود را باید آپلود کنید و سپس قیمت معینی را برای آن انتخاب کنید. سپس در یک قسمتی لازم است تا نوع فروش را در آن مشخص کنید. به طور مثال اگر قصد دارید NFT خود را به حراج بگذارید و یا با یک قیمت ثابت آن را بفروشید. لازم به ذکر است که قیمت NFT باید بر اساس اتریوم وارد شود. در یک قسمت مشخص شده میزان کارمزد این پلتفرم ارائه شده است و از طرفی میزان دریافتی خالص خود از این معامله را می توانید مشاهده کنید. در مرحله بعد باید نوع کالکشن خود را انتخاب کنید که برای این کار روی گزینه ی Create کلیک کنید و در غیر این صورت این امکان وجود دارد تا محصول مد نظرتان را روی کالکشن راریبل بسازید. که در صورتی که این بخش را انتخاب کنید کارمزد پرداخت نخواهید کرد. حالا باید نام NFT خود را وارد کنید و سپس باید یکسری توضیحات در خصوص NFT خود وارد کنید برای اینکه کاربران شما با نوع NFT بیشتر آشنا شوند.

بعد از اینکه اطلاعات NFT را وارد کردید باید روی گزینه ی Create item کلیک کنید. در این مرحله باید کمی صبر کنید تا فرآیند ساخت NFT به طور کامل انجام شود. سپس پیغامی برای شما ارسال می شود که به این منظور است که NFT شما آکاده شده و می توانید آن را به فروش برسانید. برای پیش نمایش NFT خود می توانید روی گزینه ی View nft کلیک کنید.

در این بخش توضیحات کامل جهت ساخت و فروش NFT در مارکت پلیس Rarible ارائه شد تا بتوانید به راحتی NFT مد نظر را ساخته و سپس به فروش برسانید.

جمع بندی

مارکت پلیس Rarible از جمله پلتفرم های بسیار شاخص در بازار NFT است که در این مقاله به بررسی چگونگی ثبت نام و خریدوفروش NFT در این مارکت پلیس پرداخته شده است. در مقابل مارکت پلیس Rarible، مارکت پلیس Opensea  قرار دارد که از شاخص ترین پلتفرم های بازار NFT است و مقایسه این دو پلتفرم از لحاظ ساختاری در این مقاله ارائه شده است.

دیدگاه کاربران

دیگران در مورد این پست چه میگویند

دیدگاه شما چیست

دیدگاه خود در مورد این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر روشی یا شخصی ممنوع است.
انتشار مطالب غیراقتصادی، تبلیغ سایت، کانال، اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط، غیرمجاز است.
درصورت تخطی از قوانین‌ مذکور پیام حذف شده، حساب کاربری شما مسدود و از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌گردد.

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارسال دیدگاه خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب