شروع کار در بازار NFT

یکی از راه های کسب درآمد از NFT، ساخت و فروش آن است که در این مقاله این موضوع را به طور کامل بررسی کرده ایم.

در سال های اخیر طرفداران بازار NFT به شدت افزایش داشته است. اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالا قصد دارید شروع کار در بازارNFT را یاد بگیرید. در مقاله پیش رو هلدینگ آلنداینوست قصد دارد تا پاسخ به سوال چگونه NFT بسازیم و بفروشیم را به طور جامع و کامل در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

تعریف NFT

آخرین مینت های رایگان (Free Mint)

بروز ترین فری مینت های بازار NFT

تعریفی از NFT

قبل از هرچیز برای اینکه بتوانید در هر زمینه ای به موفقیت برسید باید آگاهی کافی در آن حوزه کسب کنید. بنابراین تعریف NFT پیش نیاز ورود به این زمینه است. NFT یعنی توکن غیر قابل معاوضه که یکی از مهمترین ویژگی های آن منحصر به فرد بودن آن است. اما این به چه معناست؟

در واقع در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوبن و یا اتریوم می توان هر واحد آن را با واحد دیگر تعویض کرد اما NFT ها هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند. به طور مثال یک اثر هنری را در نظر بگیرید. هیچ اثر هنری مثل یک اثر دیگر نیست و هر کدام به نوعی خاص هستند و این موضوع باعث با ارزش بودن آن NFT می شود. اگر علاقه مند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص NFT هستید، خواندن مقاله صفر تا صد ساخت NFT توصیه می شود.   

اما NFT نه تنها در آثار هنری بلکه در زمینه های دیگر مثل متاورس، بازی های رایانه ای، شبکه های اجتماعی و ... وارد شده است. امروزه NFT یکی از مهمترین قسمت ها در ارز دیجیتال محسوب می شود. در صورت علاقه به مطالعه سلبریتی های دنیای NFT روی لینک کلیک کنید.

ویژگی ها و مزایای NFT

منحصربه فرد بودن: مهمترین ویژگی یک توکن NFT یکتایی یا منحصر به فرد بودن آن است که این توکن ها مجهز به یک Tab هستند که همه ی اطلاعات و اصالت یک NFT را تضمین می کند.

کمیاب بودن: از جمله دلایل ارزشمند بودن یک NFT کمیاب بودن آن است در‌واقع تولید‌کنندگان NFT به شکل محدود می‌توانند NFT را تولید کنند و تولید زیاد آن امکان‌پذیر نیست.

غیرقابل تقسیم: توکن NFT را نمی توان به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد و باید یک کل دارای دیجیتالی NFT را خریداری کرد.

غیرقابل جعل: توکن NFT بر روی شبکه بلاکچین ذخیره شده است و دارای اصالت منحصربه فردی است. بنابراین امکان سرقت یا دزدی یک توکن NFT وجود ندارد و امکان جعل آن تقریبا غیرممکن است و شما می توانید دارای دیجیتالی خود را توسط لایسنسش به خریدوفروش برسانید.

قابلیت معامله: توکن NFT را می توان در بازار به خریدوفروش رساند چرا که معاملات آن بسیار آسان و سریع اتفاق خواهد افتاد. همچنین توکن NFT را می توان بر روی کیف پول دیجیتالی انتقال داد که این کیف پول‌ها بر روی کامپیوتر و موبایل نیز قابل نصب است. خریداری یک آیتم بازی، بلیط و اقلام دیجیتالی دیگر نیز توسط یک توکن NFT امکان‌پذیر است.

کاربردهای توکن NFT

توکن NFT کاربردهای زیادی دارد و در عرصه های مختلفی وارد شده است که در ادامه به بررسی آن  می پردازیم.

کاربرد در هنر: اولین و اساسی‌ترین کاربرد NFT در هنر است که هنرمندان با دیجیتالی کردن آثار خود، آن را به NFT تبدیل کرده و با قیمت بالایی به فروش می‌رسانند. کاربرد هنر در NFT، از ارزش زیادی برخوردار است که آن با توجه به ارزش دیجیتالی کردن و اعتبار آن مشخص می شود.

کاربرد در صنعت موسیقی: علاوه بر هنر، NFT در دنیای موسیقی هم وارد شده است و می توان یک فایل صوتی را به NFT تبدیل و سپس آن را به فروش رساند.  در‌واقع بزرگترین چالش برای هنرمندان در حوزه‌ی موسیقی، توانایی دریافت سهم فروش موسیقی به شکل عادلانه است که تاکنون اغلب هنرمندان نتوانستند به آن دست یابند. اما برای دریافت این سهم به دو روش می توان اقدام کرد. ایجاد یک NFT از یک قطعه موسیقی و فروش آن در مارکت پلیس‌های معتبر و کسب سودهای کلان که در این صورت امکان پشتیبانی توسط شرکت‌های معتبر موسیقی وجود ندارد. همچنین می توان قطعه موسیقی خود را در شبکه بلاکچین رصد و حق فروش آن را دریافت کرد.

کاربرد در صنعت بازی: توکن NFT در حوزه بازی و گیمینگ نیز بسیار کاربرد داشته و اغلب گیمرها با دنبال کردن توکن NFT و خریدهای داخل بازی توانستند درآمدهای فوق العاده‌ای کسب کنند. یکی از ویژگی‌هایی که منجر به افزایش ارزش اقلام دیجیتالی گیمینگ می‌شود، کمیاب بودن آن‌هاست. در‌حقیقت توکن بازی رایانه‌ای از سه عنصر هنر، بازی و دارایی تشکیل شده است که برخی دید کلکسیونی نیز به این توکن‌ها دارند.

نحوه ی ساخت NFT

همانطور که می دانید برای کسب درآمد از NFT می توان آن را ساخت و به فروش رساند اما سوال اینجاست که چگونه؟

ساخت NFT گرچه به نظر سخت می رسد اما در حقیقت اینگونه نیست و امروزه هر فردی تمایل دارد NFT  بسازد تا بتواند درآمدهای کلان از آن به دست آورد. برای این کار لازم است تا قبل از ساخت و فروش NFT خود، آموزش های لازم را سپری کنید چرا که با این کار می توانید به سرعت وارد NFT شده و از آن درآمد به دست آورید.

مراحل ساختن NFT

برای ساخت NFT شما می توانید به دو روش این کار را انجام دهید که در ادامه به توضیح آن ها پرداخته شده است:

  • روش اول Smart contract: در این روش شما نیاز به دانش برنامه نویسی دارید. در واقع لازم است تا علم برنامه نویسی قرار داد هوشمند را کاملا مسلط باشید و بر اساس آن استانداردها NFT مد نظرتان را بنویسید.

شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که دانش برنامه نویسی نداریدو نگران نباشید شما هم می توانید NFT بسازید اما به روش دیگر.

  • روش دوم ساخت NFT توسط پلتفرم های طراحی شده: در این روش لازم نیست شما دانش برنامه نویسی داشته باشید. در واقع یکسری پلتفرم هایی برای ساخت NFT طراحی شده که شما تنها با وارد کردن یکسری اطلاعات می توانید توکن مد نظرتان را بسازید. علاوه بر اطلاعات فابل تصویری که قصد دارید تا آن را تبدیل به یک توکن کنید را باید در این روش آپلود کنید. اغلب افراد از روش دور به ساخت NFT می پردازند که در ادامه توضیحات کامل آن را مورد بررس قرار خواهیم داد.

طبیعی است برای بیشتر هنرمندان و کسانی که به دنبال ساخت ان اف تی هستند روش دوم مناسب‌تر است. در ادامه مقاله، نحوه ساخت NFT در مهم‌ترین پلتفرم‌های ساخت ان اف تی را آموزش می‌دهیم سپس به بررسی شبکه‌های بلاک چینی مختلف فعال در این حوزه می‌پردازیم.

اپلیکیشن های ساخت NFT

همانطور که گفته شد لزوما نیازی به دانش کد نویسی ندارید چرا که اپلیکیشن هایی طراحی شده که توسط آن ها می توانید NFT را بسازید. در ادامه برخی از محبوب ترین آن ها را بررسی می کنیم.

اپلیکیشن های ساخت nft

اپلیکیشن Sketcher

این برنامه برای افراد مبتدی بسیار مناسب است و دارای ابزارهای برش، رنگ و ... است. همچنین قابلیت فروش NFT نیز در آن وجود دارد. برای کار با این برنامه کافی است ابعاد NFT خود را مشخص و شروع به ترسیم کنید. در آخر تبدیل به NFT کنید.

اپلیکیشن Goart

یکی از بهترین برنامه این برنامه است.  کار با این اپلیکیشن بسیار راحت است و عکس مد نظر را ارسال و تبدیل به NFT می کنید. به همین علت است که میزان سرعت شما افزایش خواهد یافت. این اپلیکیشن شامل یکسری فیلترهایی است مثل Picasso، van gogh و pop art.

اپلیکیشن NFT creator

اگر مبتدی هستید این برنامه برای شما گزینه ی خوبی است چرا که مجهز به یکسری افکت ها و ابزارهای متنوعی است. شما می توانید عکس های خود را با افکت های گرافیکی جذاب به nft تبدیل کنید و آن را به راحتی به فروش برسانید.

اپلیکیشن Ninja FT

جزو یکی از بهترین ها برای آیفون است و از پلتفرم معتبر Binance استفاده می کند. با استفاده از این برنامه به راحتی می توانید NFT جذابی بسازید و به فروش برسانید. از طرفی اغلب کیف پول های دیجیتالی را پوشش می دهد.

ساخت NFT در پلتفرم ها

برای ساخت یک توکن لازم است در پلتفرم هایی آن را ایجاد و به فروش برسانید که در ادامه به بررسی کامل ساخت NFT در پلتفرم ها می پردازیم.

مرحله اول: خرید کیف پول ارز دیجیتال

قبل از هر چیز لازم است تا مقداری دارایی دیجیتال داشته باشید. دارایی های ارز دیجیتال خود را باید وارد کیف پول دیجیتالی خود کنید.

اولین قدم این است که کیف پول دیجیتای خود ر انتخاب کنید چرا که انواع متفاوتی کیف دیجیتالی وجود دارد. توجه داشته باشید که کیف پول دیجیتالی که انتخاب می کنید را از لحاظ امنیت، دسترسی، خدمات به مشتری و ... بررسی کنید. نکته یبسیار مهم دیگر در خصوص کیف پول ارز دیجیتال این است که برخی از این کیف پول های هوشمند امکان دسترسی بر روی موبایل را ندارند.

بعد از انتخاب کیف پول دیجیتالی خود، برنامه آن را دانلود می کنید و یک حساب کاربری می سازید. اطلاعات شخصی خود را وارد حساب کاربری کرده و دارایی های دیجیتال خود را به کیف پول خود منتقل می کنید.

مرحله دوم: انتخاب یک مارکت پلیس (Market palace)

مارکت پلیس ها در واقع پلتفرم هایی هستند که شما می توانید NFT های خود را در آن بستر به فروش بگذارید و یا NFT های دیگر بخرید. پلتفرم های متفاوتی وجود دارند از جمله Opensea،Rarible، SuperRare، Foundation .

در اینجا ما ساخت nft بر روی پلتفرم opensea را بررسی کردیم.

اوپن سی اولین پلتفرمی است که به منظور خرید و فروش NFT در سال 2017 منتشر شد. این شبکه بر بستر اتریوم بنا شد. پلتفرم اوپن سی دارای بیش از 600 هزار کاربر است. جالب است بدانید بیش از 80 میلیون توکن نیز در این پلتفرم وجود دارد. این پلتفرم از جمله بزرگترین پلتفرم های ساخت و فروش NFT است.

مرحله سوم: اتصال کیف پول ارز دیجیتالی به مارکت پلیس

برای این کار وارد سایت اوپن سی می شوید و سپس گزینه Create را کلیک می کنید. سپس صفحه ای برای شما باز می شود تا لینک کیف پول خود را در آن وارد کنید و در آخر یک امضای دیجیتالی وارد می کنید. لازم به ذکر است که این مراحل کاملا رایگان است.

مرحله چهارم: ساخت NFT

وقتی وارد سایت اوپن سی شدید، لازم است تا گزینه Create را بزنید و سپس به قسمت my collection بروید. دوباره گزینه ی create را بزنید و NFT خودتان را بسازید. اطلاعات دیگری مثل آدرس شبکه های اجتماعی، دسته بندی ها، لینک وب سایت و ... را در صورت تمایل وارد کرده تا خریداران آن را ببینند. اگر اطلاعات بیشتری ارائه دهید، شانس فروش شما نیز بیشتر خواهد شد.

در مرحله ی بعدی زمانی که شما فایل NFT خود را وارد کردید، می توانید کمی آن را شخصی سازی کنید. به طور مثال بلاک چین محل انتشار، قفل گذاری توکن ، نشانه هایی ویژه برای متن و ... .

اکنون NFT شما ساخته شده است.

پلتفرم NFT

حالا سوال اینجاست که چگونه NFT خود را بفروشیم؟

نحوه ی فروش NFT در اوپن سی

بعد از ساخت NFT باید سعی کنید آن را به خریدار بفروشید تا درآمد کسب کنید. تصور کنید NFT خود را در سایت اوپن سی ساختید اکنون باید نوع فروش را مشخص کنید. در واقع سه نوع فروش برای NFT وجود دارد که شامل: حراجی مدت دار، قیمت ثابت و رزرو برای خریداران خاص است.

Fixed price: در این حالت شما قیمت ثابتی برای توکن خود تعیین می کنید. اولین کسی که با قیمت شما موافق باشد، به آن شخص فروخته خواهد شد.

Time auction: در این حالت، توکن شما برای مدت زمان مشخصی وارد یک حراجی خواهد شد. این مدت زمان متغییر است و می تواند شامل حراجی های یک روزه، سه روزه و یک هفته باشد. بعد از اینکه این زمان به پایان رسید، اثر توکن شما با بیشترین قیمت به فروش می رسد. بعد از اینکه به فروش رسید، مبلغ مد نظر شما به کیف پول ارز دیجیتال شما منتقل می شود.

رزرو برای خریداران خاص: در این حالت، افرادی که به اصطلاح کلکسیونر هستند، تمایل دارند تا NFT های شما را بخرند. در این موقعیت شما باید نام آن شخص خاص را در فیلدی به نام Reserve for specific buyer وارد کنید. در این صورت آن NFT فقط برای آن شخص خاص نشان داده می شود.

به یاد داشته باشید که اگر در سایت Opensea توکن خود را می فروشید، مبلفی معادل 2.5% از کل مبلغ فروش کارمزد فروش NFT شما است. در واقع در صورتی که شما برای NFT خود حق امتیاز تعیین کنید، در هر بار فروش آن درصدی به کیف پول دیجیتالی شما واریز خواهد شد.

نحوه ی ساخت NFT به صورت رایگان

ساخت NFT به صورت رایگان وجود ندارد. در واقع شما در ابتدا باید برای ساخت NFT ارز دیجیتال داخل کیف پول دیجیتالی خود داشته باشید. علاوه بر آن مبلغی هم باید برای کارمزد پرداخت کنید که به آن کارمزد تراکنش می گویند و از هزینه ی خریداری شده کم می شود. بنابراین ساخت NFT رایگان حقیقت ندارد.

چگونگی ساخت NFT در پلتفرم Rarible

شاید شما پلتفرم Rarible را به جای Opensea انتخاب کردید، در اینجا قصد داریم مراحل کار در این پلتفرم بررسی کنیم.  وارد سایت شده و گزینه ی connect wallet را کلیک می کنید. سپس صفحه ای به شما نشان داده می شود که در آن کیف پول های دیجیتالی که این پلتفرم پوشش می دهد را به شما نمایش می دهد. حال کیف پول مد نظر را انتخاب و روی گزینه ی connect کلیک می کنید.

روی گزینه ی create کلیک کرده و یک صفحه به شما نمایش می دهد که شامل دو گزینه single و multiple است و به این معنا است که single شما توانایی ساخت یک اثر را دارید و گزینه multiple یعنی شما می توانید اثر nft ساخته شده را چندین با به فروش برسانید.

حالا باید فرمتی برای NFT خود انتخاب کنید. فرمت سازگار با NFT شامل GIF، MP4،MP3 و عکس است که سایز آن ها حداکثر باید 30 مگابایت باشد. با کلیک روی گزینه ی Preview می توانید پیش نمایش توکن خود را ببینید.

در ادامه ابن قابلیت برای شما وجود دارد تا اطلاعات دیگری برای nft خود قرار دهید. در واقع با این کار شما شانس فروش خود را به طور چشمگیری افزایش می دهید. به طور مثال می توانید توضیحاتی برای NFT بنویسید یا عنوان تاثیر گذاری برای آن انتخاب کنید.

نحوه ی فروش NFT در Rarible

همانند پلتفرم opensea در این پلتفرم هم به 3 روش می توانید NFT خود را به فروش بگذارید.

Fixed price: در این حالت دقیقا مشابه پلتفرم اوپن سی است و شما با تعیین یک قیمت مشخص شروع به فروش می کنید.

Timed auction: در این بخش نیز کاملا شبیه به پلتفرم اوپن سی است و در یک مدت معین با قیمت مشخصی، توکن خود را به حراج می گذارید.

Unlimited auction: حراج نامحدود قابلیتی است که در بستر Rarible وجود دارد. در واقع این آیتم به شما این قابلیت را می دهد که مدت زمان نا محدودی را برای حراج NFT خود مشخص کنید و زمانی که مایل بودید قیمت آن را تغییر کنید.

برای پلتفرم Rarible نیز شما باید همانند بستر اوپن سی، کارمزد فروش بپردازید. از طرفی به منظور ایجاد لیستی از NFT ها نیز باید هزینه ای پرداخت کنید.

پس به شکل خلاصه می توان ساخت و فروش NFT را به شکل زیر خلاصه کرد:

  • مقدار مشخصی ارز دیجیتال تهیه کنید.
  • کیف پول دیجیتالی را انتخاب و حساب کاربری بسازید.
  • دارایی دیجیتالی خود را به کیف پول خود منتقل کنید.
  • پلتفرمی را مشخص کنید و کیف پول خود را به آن پلتفرم متصل کنید.
  • NFT خود را بسازید.
  • اطلاعات NFT خود را وارد کنید.
  • NFT خود را به فروش بگذارید.

مراحل ساخت NFT

خرید NFT

تا اینجا درباره ی چگونگی ساخت و فروش NFT صحبت کردیم. اکنون در این بخش خرید NFT را بررسی می کنیم.

ابتدا مارکت پلیس مدنظرتان را انتخاب کنید. همچنین باید نوع NFT خاصی که قصد دارید بخرید را انتخاب کنید.

کیف پول دیجیتالی که مارکت پلیس شما آن را پشتیبانی می کند، انتخاب کنید. برای خرید یک NFT باید مقدار مشخصی ارز دیجیتال در کیف پول دیجیتالی خود داشته باشید تا بتوانید NFT مد نظرتان را بخرید.

مرحله بعد فعال کردن مارکت پلیس و کیف پول است. در واقع شما باید کیف پول دیجیتالی خود را به مارکت پلیس متصل کنید تا بتوانید خرید کنید.

NFT مورد علاقه خود را انتخاب و پیشنهاد قیمت ارسال کنید و در ادامه اقدام به خرید NFT کنید. برای اینکه قیمت پیشنهاد دهید باید به نکاتی توجه کنید مثلا ارزش واقعی این NFT چقدر است؟ در واقع وقتی قیمت NFT بیشتر از قیمت واقعی آن بود. شما می توانید قیمت پیشنهادی خودتان را ارسال کنید. بعد از قبول قیمت پیشنهاد شده، معامله را به پایان برسانید.

آینده NFT

NFT یک بازار نوپا و هیجان‌انگیز است که تا به امروز افراد بسیار زیادی وارد آن شده‌اند و در آن سرمایه‌گذاری کردند اما بزرگترین سوال این است که آیا بازار NFT یک بازار گذارا یا دائمی است؟ که در پاسخ به این سوال کلیدی باید گفت بر اساس نظرات برخی از کارشناسان آینده NFT گذارا نیست و ما در آینده شاهد یک انقلاب در حوزه های مختلف در حوزه NFT خواهیم بود. اما عده‌ای نیز بر این باورند که امکان افت و یا ایجاد نوسان در بازار NFT نیز وجود دارد و یکسری سناریوی مهم در این باره بیان شده است که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته شده است.

سناریوی اول بازار NFT: در این سناریو متخصصین معتقدند که توکن NFT همچنان در آینده‌ی طولانی مدت پابرجا خواهد ماند. در‌واقع این پیش بینی بازار NFT بر اساس نظریه‌ی یکی از بهترین برندهای موجود، استارباکس است که توانسته توسط انتشار پاداش Web3، خبر از گسترش دادن NFT بدهد. اطلاعیه‌ی استارباکس از بازار NFT باعث شناخت بیش تر NFT و افزایش ارزش این تکنولوژی نوپا شده است. بنابراین طبق سناریوی اول، بازار NFT آمده است تا بماند و سودهای کلانی از آن دریافت کرد.

علاوه بر برند استارباکس، مد لوکس پرادا نیز وارد دنیای NFT شده است. با این تفاوت که این برند مشهور علاوه بر ورود به NFT از یک خلاقیت نوظهوری و ترکیب مد و بلاکچین استفاده کرده است. در‌حقیقت این خلاقیت جدید منجر به درخشش و برجسته سازی NFTها در صنعت مد شده است. مشارکت برندهای مشهور در بازار NFT باعث رشد و افزایش میزان سرمایه‌گذاری شده است.

بعد از ورود مد به NFT، ورزش هم به بازار جذاب NFT هم وارد شد که شروع آن با مشارکت کریستیانو رونالدو با NFT آغاز شد. با ورود ستاره‌ی فوتبال به این بازار، مخاطبان زیادی جذب این بازار شدند و نه تنها به اعتبار رونالدو بلکه بازار NFT نیز گسترش یافت. ورود سلبریتی‌ها به بازار NFT بیانگر نشان زیاد از ظرفیت این فضا و همچنین آینده‌ی درخشان بازار NFT است.

سناریوی دوم بازار NFT: در این پیش بینی، آینده‌ی NFT به صورت نوسان دار خواهد بود اما ناامید کننده نیست. در‌واقع در این سناریو پیش بینی می شود که با وجود این توکن‌های منحصر به فرد افراد می توانند به شکل مجازی در رویدادهایی به شکل مجازی شرکت کنند،  با سلبریتی هایی مثل رونالدو در فضای متاورس ملاقات کنند و کالاهای انحصاری خریداری کنند. که این ویژگی های بازار NFT باعث رقم زدن یک تجربه‌ی بینظیر برای افراد فراهم می کند که باعث افزایش طرفداران این بازار می شود. در‌واقع سناریوی دوم می گوید آینده‌ی NFT نوسان دار اما امیدوار کننده و مثبت است.

سناریوی سوم بازار NFT: در این سناریو، متخصصین معتقدند NFT چنان رشدی خواهد کرد که تبدیل به دارایی اصلی در کل فضای مجازی می شود. افراد سرمایه‌گذار داخلی و خارجی اعتقاد دارند که در آینده افراد به دنبال خرید سهم در بازار NFT هستند و همه‌ی برندها و شرکت های مهم تاثیر‌گذار تمایل به سرمایه گذاری در این بستر را دارند.

سناریوی چهارم بازار NFT: به‌طور کلی هیچ چیز در جهان قطعی نیست و نمی توان آن را پیش بینی کرد. بنابراین یکی از سناریوهای بازار NFT، سقوط بازار است. در حقیقت همانطور که بازار کریپتو هم با حباب روبه رو شد، سقوط NFT هم دور از انتظار نیست اما این سناریو به نسبت دیگر پیش بینی ها ضعیف تر است اما غیر ممکن نیست.

جمع‌بندی

ساخت و فروش NFT یکی از راه های کسب درآمدهای چشمگیر است که امروزه در بین افراد در سراسر جهان طرفدار پیدا کرده است. ما در مقاله ای که مطالعه کردید به طور کامل روش شروع کار در بازار NFT را مورد بررسی قرار دادیم و علاوه بر فروش NFTها، نحوه ی خرید NFT را نیزبه شکل جامع تحلیل کردیم.

دیدگاه کاربران

دیگران در مورد این پست چه میگویند

دیدگاه شما چیست

دیدگاه خود در مورد این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر روشی یا شخصی ممنوع است.
انتشار مطالب غیراقتصادی، تبلیغ سایت، کانال، اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط، غیرمجاز است.
درصورت تخطی از قوانین‌ مذکور پیام حذف شده، حساب کاربری شما مسدود و از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌گردد.

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارسال دیدگاه خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب