اوپن سی (Opensea) چیست؟

NFTها یکی از محبوب ترین بازار های امروز را دارند. مارکت های مختلفی برای ایجاد فضای خرید فروش آنها ارائه می‌شود، که محبوب ترین آنها Oensea است. لذا در این بخش به آموزش اوپن‌سی می‌پردازیم.

آموزش ویدیویی پلتفرم اوپن‌سی

برای درک و یادگیری بهتر پلتفرم اوپن‌سی و توکن های غیرقابل تعویض توصیه می‌گردد ویدیو آموزشی را مشاهده نمایید.

اوپن سی از پلتفرم های محبوب میان فعالان بازار توکن های غیرمثلی یا بازار NFT است. این پلتفرم به اصطلاح به عنوان (Market Place) شناخته می‌شود که به معنی مکان معامله یا همان بازار است. NFTها انواع مختلفی دارند و برخی از آنها به صورت تکی و برخی به صورت کلکسیونی در مارکت ارائه می‌شوند و می‌توانند شامل موارد مختلفی مانند آواتارها، موسیقی، نقاشی، زمین های متاورسی و غیره باشند. امروزه پلتفرم اوپن سی از مشهور ترین های این بازار است. لذا در این مطلب هلدینگ آلنداینوست به آموزش پلتفرم OpenSea می‌پردازد.

اوپن سی چیست؟

اپن سی یک سایت خرید فروش NFT است و مشابه هر سایت خرید و فروش کالای دیگری، طراحی ساده‌ای دارد که در صفحه اول کالاها و در صفحه هر کالا مشخصات آن محصول نمایش داده می‌شود. OpenSea نیز از این قاعده مستثنی نیست. تنها تفاوت این بازار، ارائه NFTها به جای کالا و محصولات عمده بازار های دیگر است. آیتم ها و کالا های بازار اپن سی به صورت هنر های دیجیتالی هستند و در گروه هایی به نام کالکشن ارائه می‌شوند. کاربران می‌توانند این آیتم ها را بخرند، بفروشند و ضرب یا مینت (Mint) کنند. شایان ذکر است که این پلتفرم در تنها در آگوست 2021 حجم معاملات NFT بالغ بر 3.5 میلیارد دلار داشته است. نکته قابل توجه این است که حجم معاملات این پلتفرم در سال 2020 حدود 21 میلیون دلار بوده است. این یعنی حجم معاملات این بازار در یک سال حدود 12000 درصد رشد داشته است.

تاریخچه اپن سی

اپن سی در سال 2017 توسط الکس عطاالله و دوین فینزردر شهر نیویورک ایجاد شد. ایجاد ساخت یک بازار آنلاین تنها برایNFT ها در آن زمان ایده جدیدی بود. آن زمان تنها پروژه NFT معروف پروژه بازی CryptoKitties بود. این بازی آنقدر معروف شد که زیرساخت‌های اتریوم را به‌شدت دچار ازدحام کرد. بااین‌حال الکس و دوین از این قضیه الهام گرفتند و معتقد بودند NFT ها تبدیل به دارایی‌های دیجیتال خواهند شد. آن‌ها می‌خواستند اولین کسانی باشند که پلتفرمی برای خرید و فروش NFT می‌سازد.

سال 2017: نسخه بتای اوپن سی به‌صورت رسمی در دسامبر 2017 راه‌اندازی شد. دوین فینزر و الکس عطالله بعد از ماه‌ها بررسی، راه‌اندازی این پلتفرم را البته در نسخه بتا اعلام کردند. با اینکه تکنولوژی NFT نسبتا جدید بود، OpenSea تبدیل به اولین بازیکن واقعی ابن بازی و تنها بازار NFT اتریوم شد.

سال 2018: در سال 2018 اوپن سی شروع به جذب سرمایه‌گذار کرد. یکی از اولین شرکت‌های سرمایه‌گذار آن، Y-Combinator یک استارتاپ آمریکایی در حوزه فناوری بود. این شرکت پول زیادی در سایر پلتفرم‌ها مثل Stripe، Airbnb و DropBox سرمایه‌گذاری کرده بود. کل سرمایه‌گذاری آن در سال 2018 بیش از صدها هزار دلار بود.

سال 2019: اوپن سی در سال 2019 شروع به تأمین مالی کرد و بیش از 2 میلیون دلار از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دست آورد. تا پایان سال 2019 وضعیت اوپن‌سی تثبیت و پول نقد وارد آن شد. به‌این‌ترتیب اوپن‌سی برای ورود NFT ها آماده گردید.

سال 2020: اوپن سی در سال 2020 پلتفرم ضرب کردن (mint) خود را رونمایی کرد. برای ایجاد یک NFT دارایی‌های دیجیتال باید ضرب شده و یک ID منحصربه‌فرد از بلاک‌چین بگیرند. پلتفرم ضرب کردن اوپن‌سی نیز راه‌ اندازی شد و به‌ این‌ ترتیب کاربران می‌توانستند NFT های خود را ایجاد، بارگذاری و ضرب کنند و این کار هزینه‌ای برای آن‌ها نداشت.

سال 2021: در سال 2021 اوپن سی شاهد رشد چشمگیر پلتفرم خود بود. در ماه مارس اعلام کرد که کلکسیون‌های آتی NFT نیاز به تائید ندارد. این کار باعث رشد سریع پلتفرم شد اما امکان نفوذ سرقت ادبی را در این پلتفرم داد. در سپتامبر برنامه‌های اندروید و iOS اوپن‌سی منتشر گردید. در انتهای 2021 اوپن‌سی بیش از 100 میلیون دلار سرمایه جذب کرد.

2022 تا کنون: در ژانویه 2022 اوپن سی Dharma Labs یک سازنده کیف پول‌های دیجیتال و پلتفرم وام‌دهی را خریداری و سپس اعلام کرد که مقدار NFT هایی که هر کاربر می‌تواند در یک بازه زمانی ضرب کند را محدود می کند. در آوریل نیز Gem.xyz را که یک جمع کننده NFT بود به تملک خود درآورد. در نیمه اول 2022 بیش از 300 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری شد و ارزش شرکت به بیش از 13 میلیارد دلار رسید.

اوپن‌سی (OpenSea) چگونه کار می‌کند؟

بازار اوپن‌سی غیرمتمرکز یا غیرحضانتی است. به این معنا که هیچ سازمانی نظارت بر تراکنش های این بازار ندارد. بلکه این تراکنش‌ها توسط قرارداد های هوشمند کنترل می‌شوند. در پلتفرم اوپنسی تراکنش ها یا به صورت کامل انجام می‌شوند، یا اصلا انتقالی انجام نمی‌شوند. اوپن‌سی با استفاده از استاندارد های دیجیتالی ERC721 و ERC1155 مالکیت کاربران را نسبت به دارایی های منتقل شده تایید می‌کند. بنابراین کاربری نمی‌تواند ادعای مالکیت نسبت به هر کالا داشته باشد.

جالب است بدانید که با وجود توانایی فوق‌العاده پلتفرم اوپن‌سی در تسهیل و سرعت بخشی به نقل و انتقالات NFT ها، تمامی معاملات بر روی شبکه اتریوم انجام می‌شود. همچنین این پلتفرم برای هر معامله 2.5 درصد کارمزد از شما دریافت می‌کند که نسبت به بسیاری از پلتفرم های دیگر که کارمزدشان به 15 درصد هم می‌رسد رقم ناچیزی است. البته که به علت بالا رفتن تراکنش های شبکه اتریوم، کارمزد این شبکه گاهی بسیار زیاد می‌شود. به همین علت، برای سرعت بخشی به تراکنش ها و مدیریت کارمزد اوپن‌سی از معماری پروتکل Wyvern استفاده می‌کند که مجموعه‌ای از قرارداد های هوشمند روی شبکه اتریوم است و برای تسهیل معاملات این پلتفرم طراحی شده است. همچنین این پلتفرم از شبکه های دیگری همچون آربیتروم (ARB)، سولانا (SOL)، پالی‌گان (MATIC)، اپتیمیسم (OP)، آوالانچ (AVAX)، بایننس (BNB)، کلایتن (KLAY) و بیس (شبکه صرافی CoinBase) نیز پشتیبانی می‌کند.

ویژگی های اوپن‌سی

اتمیک بودن تراکنش: در پلتفرم اوپن‌سی تراکنش ها به صورت آنی یا «اتمیک» انجام می‌شوند. به این معنا که خریدار به محض پرداخت مبلغ مورد نیاز، کالا را دریافت می‌کند. این عملیات به علت دیجیتالی بودن کالا (NFTها) قابل انجام است و شخص ثالثی به تبادلات میان خریدار و فروشنده دسترسی ندارد. این عملیات متضاد اتفاقی است که در اکثر فروشگاه های آنلاین می‌افتد. به این صورت که کاربر پس از پرداخت مبلغ کالا باید منتظر بماند تا کالا به دست وی تحویل داده شود که در برخی موارد این اتفاق طبق زمان انتخابی انجام نمی‌شود و کالا با تاخیر به دست مشتری می‌رسد.

کنترل غیرمتمرکز: همانطور که عنوان شد، هیچ سازمانی بر تراکنش های اوپن‌سی نظارت ندارد. به این معنی که خرید و فروش میان فردی که ارز دیجیتال دارد و فردی که NFT دارد مستقیماً انجام می‌گیرد. شرکت سازنده پلتفرم اوپن‌سی مسئول حفظ زیرساخت ها است، نه مدیریت تراکنش ها. همچنین دارایی‌ها مالکیت ندارند. کیف پول‌ها مالک NFT هستند و اشخاص با کلیدهای امنیتی خود، مالک کیف پول‌ها می‌شوند.

مینت و ایجاد NFT: اوپن‌سی پلتفرمی برای ایجاد NFT و خرید و فروش آن است. از ویژگی های مورد توجه پلتفرم اوپن‌سی، مینت کردن توکن های غیرمثلی است. کلمه مینت (MINT) به معنای ایجاد و ثبت NFT در مارکت‌پلیس است. با استفاده از پنل کاربری اوپن‌سی می‌توان عکس NFT مورد نظر را آپلود کرده و پس از انجام مراحلی مانند لینک وبسایت، رسانه های اجتماعی و نحوه پرداخت کارمزد (Gas fee)، یک کالکشن NFT را در بازار توکن های غیرمثلی انتشار کرد.

آموزش ایجاد حساب کاربری و خرید و فروش در پلتفرم اوپن‌سی

برای شروع فعالیتتان در پلتفرم اوپن‌سی نیاز است تا یک حساب کاربری در یکی از کیف پول های مورد اعتماد مانند تراست ولت یا متامسک داشته باشید. مارکت‌پلیس اوپن‌سی از اکثر کیف پول های معتبر پشتیبانی می‌کند بنابراین اگر در کیف‌پولی حساب کاربری دارید می‌توانید به راحتی آنرا به حساب اوپن‌سی خود متصل کنید. پس از اتصال کیف پولتان در حساب کاربری اوپن‌سی باید دارایی های شما نمایش داده شوند. به عنوان مثال اگر NFT خریداری کردید یا داشتید باید نمایش داده شود و شما بتئانید آنرا معامله کنید. همانطور که عنوان شد اوپن‌سی از چندین شبکه ارز دیجیتال برای انتقال داده ها و امن سازی شبکه استفاده می‌کند. به همین صورت، نسبت به NFT که قصد خرید آنرا دارید، می‌بایست ارز متناسب با شبکه و بستر همان NFT را خریداری و به حساب خود انتقال دهید. شبکه هایی که بیشینه استفاده را در این پلتفرم دارند ارز های اتریوم (ETH)، بیت‌کوین (BTC) و سولانا (SOL) هستند. این پلتفرم همچنین از شبکه های آربیتروم (ARB)، آوالانچ (AVAX)، بایننس (BNB)، بیس (Coinbase)، کلایتن (KLAY)، اپتیمیسم (OP) و پالی‌گان (MATIC) نیز پشتیبانی می‌کند. امروزه تعداد مارکت پلیس های nft بسیار افزایش یافته و هرکدام از این مارکت ها ویژگی ها و امکانات خاص خود را دارد که منجر به جذب مخاطب بسیار زیادی می شود. برخی از مارکت پلیس های جذاب NFT عبارت است از: ،  Rarible، Blur، Superrare ، looksrare و ... . 

جستجو یا سرچ اوپن‌سی

مانند هر بازار دیگری، در بالای پنل کاربری خود می‌توانید قسمت جستجوی اوپن‌سی را مشاهده کنید. این بخش به شما دسترسی فیلتر کردن و قسمت بندی جستجو نیز می‌دهد. OpenSea شامل 6 فیلتر اصلی است که status pills نام دارند و عبارتند از:

  • On Sale: فقط NFT های آماده فروش و قیمت گذاری شده را نمایش می‌دهد.
  • Has Offers: فقط NFT هایی را که پیشنهاد فروش دارند نشان می‌دهد.
  • Pre-Sale: توکن هایی را که پیش فروش شدند را نمایش می‌دهد. این NFTها می‌توانند بخشی ازکالکشن باشند که هنوز کامل نشده است.
  • Has Bounty: آیتم هایی که با خریدشان جایزه داده می‌شود را نشان می‌دهد.
  • Auctions: لیست حراج های فعال را نمایش می‌دهد.
  • Bundles: پک ها و آیتم های گروهی را نشان می‌دهد.

همچنین می‌توانید از فیلتر های دیگر این پلتفرم برای دسته بندی NFTها نسیت به هنرمندان، نوع ارز، کلکسیون و بسیاری گزینه های دیگر استفاده کنید.

نکات قبل از خرید NFT در اوپن سی

قبل از این که اقدام به خرید یک NFT در پلتفرم اوپن سی کنید لازم است تا نکاتی را در نظر داشته باشید:

ابتدا باید یک کیف پول ارزدیجیتالی که قادر به پشتیبانی از اتریوم است را نصب کنید همانند کیف پول متامسک.

میزان مشخصی ارزدیجیتال اتریوم در کیف پول دیجیتال خود ذخیره کنید.

حالا می توانید یک حساب کاربری در پلتفرم اوپن سی برای خود بسازید.

به یاد داشته باشید که فرآیند خریدوفروش NFT در اوپن سی مستلزم پرداخت هزینه ای تحت عنوان Gas fee است که این هزینه ها مربوط به هزینه های شبکه بلاکچین است. هزینه ی gas fee متغیر بوده و به مسائل متعددی بستگی دارد. توصیه می شود قبل از انجام معامله این هزینه ها را مورد بررسی قرار دهید.

کیف پول های مناسب برای پلتفرم اوپن سی

تعدا کیف پول های انتشار یافته روز به روز در حال افزایش است و لازم است قبل انتخاب کیف پولتان، موارد زیادی را مورد بررسی قرار دهید که در ادامه این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

مهمترین ویژگی که قبل از هرچیز باید به آن توجه داشته باشید، نوع شبکه کیف پول ارزدیجیتال شما است. به طور مثال اگر قصد دارید تا بر روی شبکه اتریوم کار کنید، کیف پولتان نیز باید آن شبکه را پشتیبانی کند. پلتفرم اوپن سی فقط از شبکه اتریوم پشتیبانی می کند و باید بدانیم که کدام کیف پول های مناسب اوپن سی هستند.

کیف پول متامسک: کیف پول متامسک از جمله کیف پول های محبوب و پرطرفدار است که قابلیت استفاده با گوشی و ویندوز را دارد و از سیستم عامل های اندروید و iOS نیز پشتیبانی می کند. از دلایل اصلی محبوبیت متامسک، امنیت قدرتمند آن است. در واقع اگر کیف پول انتخابی شما دارای امنیت مناسب و خوبی نباشد، دارایی های دیجیتال شما ممکن است به خطر بیافتاد. در حقیقت اگر کیف پول شما دارای ویژگی های متعددی باشد اما از امنیت کافی برخوردار نباشد، نمی تواند گزینه ی مناسبی برای نگهداری سرمایه های شما باشد. با جرات می توان گفت که کیف پول متامسک از منظر امنیت در رتبه اول در مقایسه با کیف پول های دیگر قرار دارد و تا به امروز هیچ کونه حمله سایبری و کلاهبرداری در این پلتفرم انجام نشده است. بنابراین کاربران می توانند با خیال راحت از این کیف پول استفاده کنند.  

به طور کلی کیف پول سرد یا آنلاین به نسبت کیف پول های سخت افزاری دارای امنیت کمتری است اما در صورت اجرای آن توسط متخصصین و تیم توسعه دهنده حرفه ای، امنیت کیف پول می تواند تا سطح بالایی می تواند تضمین شود.

مزایا و معایب کیف پول متامسک

آگاهی به مزایا و معایب هر پلتفرمی، دید متفاوتی از آن در اختیار ما قرار خواهد داد و در انتخاب یک پلتفرم مناسب بسیار تاثیر گذار است.

مزایا

رابط کاربری در پلتفرم متامسک از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است و طراحی صفحات سایت به گونه ای است که مخاطبان تمایل به ماندن در صفحه دارند از طرفی پیچیدگی ندارد و افراد می توانند به راحتی مسیر خودشان در سایت را پیدا کنند. بنابراین افراد مبتدی نیز می توانند با ایک کیف پول کار کنند.

در کیف پول متامسک انواع کوین هایی که اغلب تریدرها به آن نیاز دارند، پشتیبانی خواهد شد. در واقع نزدیک به 15 کوین و 1000 توکن پلاس در این پلتفرم قرار دارد.

در کیف پول متامسک این امکان برای شما وجود دارد تا کلیدهای محلی را به راحتی ذخیره سازی کنید و کنترل نسبتا کاملی بر روی آن داشته باشید.

این پلتفرم مجهز به فناوری Open source بودن است که باعث به روز رسانی راحت و بهبود عملکرد آن خواهد شد.

معایب

با وجود پشتیبانی از تعداد زیادی از کوین ها اما به نسبت سایر کیف پول های برتر، بر خلاف انتظار از کیف پول های زیادی پشتیبانی نمی کند. همچنین هرچند میزان امنیت کیف پول متامسک بسیار بالا است و از پروتکل های امنیتی قدرتمندی استفاده می کند اما به طور کلی میزان امنیت کیف پول سرد یا آنلاین بسیار بیشتر از کیف پول های سخت افزاری است. 

کیف پول کوین بیس: از دیگر کیف پول های ارزدیجیتالی که در اوپن سی می توان استفاده کرد، کیف پول کوین بیس است.  این کیف پول از لایه های امنیتی متنوعی استفاده می کند به طور مثال ویژگی امنیت دو مرحله ای FA2 از دارایی های دیجیتال شما به خوبی نگهداری خواهد کرد. این پلتفرم مزیت های زیادی دارد از جمله اینکه کار با این کیف پول آسان است و رابط کاربری آن فاقد پیچیدگی است و کاربر هنگام استفاده از آن، دچار سردرگمی نخواهد شد. همچنین اغلب رمزارزهای اصلی در این کیف پول پشتیبانی خواهد شد که کار کاربر را بسیار آسان می کند. از طرفی میزان هزینه های استفاده از این پلتفرم مقرون به صرفه و اقتصادی است. در مقابل مزایای زیادی که کیف پول کوین بیس دارد، معایبی نیز وجود دارد به طور مثال پشتیبانی از تعداد رمزارزهای پایه در این بستر پایین است و نیاز است تا برای استفاده از این کیف پول فرآیند احراز هویت را انجام دهید.

کیف پول تراست: تراست ولت یکی از کیف پول هایی است که در اوپن سی می توان از آن استفاده کرد. تراست ولت نیز دارای ویژگی های منحصر به فردی است که مخاطبان خود را جذب می کند از جمله امنیت بالا، رابط کاربری جذاب و در عین حال ساده، پشتیبانی از رمزارزهای متنوع.

جمع‌بندی

اپن سی یک سایت خرید فروش NFT است و مشابه هر سایت خرید و فروش کالای دیگری، طراحی ساده‌ای دارد که در صفحه اول کالاها و در صفحه هر کالا مشخصات آن محصول نمایش داده می‌شود. این پلتفرم چندی است که از برترین و پرطرفدارین بازار های NFT جهان محسوب می‌شود. با توجه به ویژگی هایی همچون لیست کردن توکن ها به شیوه های مختلف و توانایی جستجو کالکشن ها با فیلتر، این مارکت‌پلیس جزو برترین ها خواهد ماند.

دیدگاه کاربران

دیگران در مورد این پست چه میگویند

دیدگاه شما چیست

دیدگاه خود در مورد این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر روشی یا شخصی ممنوع است.
انتشار مطالب غیراقتصادی، تبلیغ سایت، کانال، اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط، غیرمجاز است.
درصورت تخطی از قوانین‌ مذکور پیام حذف شده، حساب کاربری شما مسدود و از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌گردد.

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارسال دیدگاه خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب