سبک معامله‌گری الیوتی (Elliott)

نظریه موج الیوت تعریف کننده روانشناسی سرمایه گذار است که از طریق رفتارهای خرید و فروش بیان می‌شود، این موج از الگوی ریتمیک خوش بینی و بدبینی بازار های مالی پیروی می‌کند.

نظریه موج الیوت تعریف کننده روانشناسی سرمایه گذار است که از طریق رفتارهای خرید و فروش بیان می‌شود، این موج از الگوی ریتمیک خوش بینی و بدبینی بازار های مالی ( همچون بازار کریپتو، فارکس و غیره) پیروی می‌کند. با درک و به کارگیری اصول تحلیل موج الیوت، معامله گران بینش ارزشمندی در مورد روندهای بازار، اصلاحات و نقاط معکوس بالقوه به دست می‌آورند. در این بخش هلدینگ آلنداینوست به آموزش این سبک معامله‌گری می‌پردازد.

الیوت (Elliott) چیست؟

رالف نلسون الیوت نظریه موج الیوت را در دهه 1930 توسعه داد. او معتقد بود که بازارهای سهام که عموماً تصور می‌شود تا حدودی تصادفی و آشفته رفتار می‌کنند، در واقع با الگوهای تکراری معامله می‌شوند. الیوت الگوهای فراکتالی را که امواجی نامید، شناسایی کرد که می‌توان آنها را در حرکت قیمت سهام یافت. در دهه‌هایی که الیوت نظریه خود را توسعه داد.

الیوت پیشنهاد کرد که روند قیمت مالی ناشی از روانشناسی غالب سرمایه گذاران است. او دریافت که نوسانات در روانشناسی توده ها همیشه در همان الگوهای فرکتال تکرار شونده یا امواج در بازارهای مالی ظاهر می شود. نظریه الیوت تا حدودی شبیه نظریه داو است که هر دو تشخیص می دهند که قیمت سهام در امواج حرکت می کند. از آنجایی که الیوت علاوه بر این، ماهیت «فرکتال» بازارها را تشخیص داد، توانست آنها را با جزئیات بسیار بیشتری تجزیه و تحلیل کند. فراکتال ها ساختارهای ریاضی هستند که در مقیاسی کوچکتر بی نهایت خود را تکرار می کنند. الیوت کشف کرد که الگوهای قیمت شاخص سهام نیز به همین ترتیب ساختار یافته اند. سپس او شروع به بررسی این کرد که چگونه می‌توان از این الگوهای تکرار شونده به‌عنوان شاخص‌های پیش‌بینی‌کننده حرکت‌های آینده بازار استفاده کرد.

پیش بینی بازار بر اساس الگوهای موج

الیوت بر اساس ویژگی های قابل اعتمادی که در الگوهای موجی کشف کرده بود، پیش بینی های دقیق بازار سهام را انجام داد. یک موج ضربه ای که شبکه در همان جهت روند بزرگتر حرکت می کند، همیشه پنج موج را در الگوی خود نشان می دهد. از سوی دیگر، یک موج اصلاحی، خالص در جهت مخالف روند اصلی حرکت می کند. در مقیاس کوچکتر، در درون هر یک از امواج تکانشی، پنج موج دوباره می توان یافت. این الگوی بعدی تا بی نهایت در مقیاس های کوچکتر تکرار می شود. در بازارهای مالی، ما می دانیم که 'آنچه بالا می رود، باید پایین بیاید، زیرا حرکت قیمت به سمت بالا یا پایین همیشه با یک حرکت مخالف همراه است. عمل قیمت به روندها و اصلاحات تقسیم می شود. روندها جهت اصلی قیمت ها را نشان می دهند، در حالی که اصلاحات برخلاف روند حرکت می‌کنند.

تفسیر نظریه موج الیوت

نظریه موج الیوت به صورت زیر تفسیر می شود:

پنج موج در جهت روند اصلی حرکت می کنند و به دنبال آن سه موج در یک تصحیح (در مجموع یک حرکت 5-3) حرکت می کنند. سپس این حرکت 5-3 تبدیل به دو بخش فرعی حرکت موج بالاتر بعدی می شود.

الگوی زیرین 5-3 ثابت می ماند، اگرچه بازه زمانی هر موج ممکن است متفاوت باشد. بیایید نگاهی به نمودار زیر بیندازیم که از هشت موج (پنج خالص به بالا و سه خالص پایین) با برچسب های 1، 2، 3، 4، 5، A، B و C تشکیل شده است.

امواج 1، 2، 3، 4 و 5 یک ضربه و امواج A، B و C یک تصحیح را تشکیل می دهند. ضربه پنج موجی به نوبه خود موج 1 را در بزرگترین درجه بعدی و تصحیح سه موجی موج 2 را در بزرگترین درجه بعدی تشکیل می دهد.

موج اصلاحی معمولاً دارای سه حرکت متمایز قیمت است - دو حرکت در جهت اصلاح اصلی (A و C) و یکی در مقابل آن (B). امواج 2 و 4 در تصویر بالا اصلاحاتی هستند. این امواج معمولاً دارای ساختار زیر هستند:

توجه داشته باشید که در این تصویر، امواج A و C با یک درجه بزرگتر در جهت روند حرکت می کنند و بنابراین، تکانشی هستند و از پنج موج تشکیل شده اند. موج B، در مقابل، خلاف روند و در نتیجه اصلاح کننده است و از سه موج تشکیل شده است.

تشکیل موج ضربه ای و به دنبال آن یک موج اصلاحی، یک درجه موج الیوت را تشکیل می دهد که از روندها و روندهای متضاد تشکیل شده است.

همانطور که از الگوهای تصویر بالا می بینید، پنج موج همیشه شبکه را به سمت بالا حرکت نمی دهند و سه موج همیشه شبکه را به سمت پایین حرکت نمی دهند. به عنوان مثال، هنگامی که روند با درجه بزرگتر نزولی است، دنباله پنج موج نیز پایین است.

درجات موج

الیوت 9 درجه امواج را شناسایی کرد که آنها را به صورت زیر از بزرگترین به کوچکترین نامگذاری کرد:

  • گرند سوپر سیکل
  • چرخه فوق العاده
  • چرخه
  • اولیه
  • حد واسط
  • جزئی
  • دقیقه
  • زیر دقیقه

از آنجایی که امواج الیوت یک فراکتال هستند، درجات موج از نظر تئوری بزرگتر و کوچکتر از موارد ذکر شده در بالا گسترش می یابند.

برای استفاده از این تئوری در معاملات روزمره، یک معامله گر ممکن است یک موج ضربه ای با روند صعودی را شناسایی کند، به مدت طولانی ادامه دهد و سپس موقعیت را بفروشد یا کوتاه کند، زیرا الگوی پنج موج کامل می شود و یک معکوس قریب الوقوع است.

موج الیوت چه سطحی از فیبوناچی است؟

الیوت دریافت که امواج اصلاحی امواج ضربه ای را در نسبت های فیبوناچی 38، 50 و 62 درصد بازمی گرداند. او همچنین دریافت که امواج ضربه ای در یک دنباله تکانه بزرگتر به نسبت فیبوناچی به یکدیگر مرتبط هستند.

معایب الیوت ویو چیست؟

در حالی که می توان الگوهایی را در حرکت قیمت سهام شناسایی کرد، اما مطمئناً هیچ تضمینی وجود ندارد که کسی بتواند پیش بینی کند که قیمت سهام فردا یا هفته آینده یا ماه آینده کجا خواهد بود.

چگونه امواج الیوت را مطالعه کنیم؟

مطالعه تئوری موج الیوت بیش از آن که به مطالعه داده های بازار خاص بپردازد، در مورد روانشناسی انسان است. باب پرچتر، بنیانگذار الیوت ویو اینترنشنال، گفت که این مطالعه در مورد نحوه رفتار جمعیت در رابطه با خرید و فروش سهام است.

جمع‌بندی

از نظر کاربرد عملی، اصل موج الیوت مانند سایر روش های تحلیل طرفداران و مخالفان خود را دارد. یکی از نقاط ضعف کلیدی این است که افراد همیشه می‌توانند خواندن نمودارها را به جای ضعف در تئوری سرزنش کنند. در صورت عدم موفقیت، تفسیری باز وجود دارد که یک موج چقدر طول می‌کشد تا کامل شود. با این اوصاف، معامله گرانی که به نظریه موج الیوت متعهد هستند و مشتاقانه از آن دفاع می‌کنند.

دیدگاه کاربران

دیگران در مورد این پست چه میگویند

دیدگاه شما چیست

دیدگاه خود در مورد این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر روشی یا شخصی ممنوع است.
انتشار مطالب غیراقتصادی، تبلیغ سایت، کانال، اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط، غیرمجاز است.
درصورت تخطی از قوانین‌ مذکور پیام حذف شده، حساب کاربری شما مسدود و از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌گردد.

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارسال دیدگاه خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب