بلاک چین چیست؟

بلاک چین اولین و مهمترین عنصر هر ارز دیجیتال و هر شبکه غیرمتمرکز است. اما مؤلفه های اصلی یک بلاکچین کدامند؟ در این مطلب هلدینگ آلنداینوست به معرفی بلاکچین و انواع آن می‌پردازد.

مفهوم بلاک چین چه برای افراد تازه کار و چه افراد حرفه ای که در بازار کریپتو سال ها تجربه داشتند می‌تواند پیچیده باشد. بلاک چین یک فناوری است که امکان به اشتراک گذاری امن اطلاعات را فراهم می‌کند. بدیهی است که داده ها در یک پایگاه داده ذخیره می‌شوند. معاملات در بلاکچین نیز در دفتری به نام دفترکل ثبت می‌شوند. بلاک‌چین امکان ثبت دائمی، تغییرناپذیر و شفاف داده ها و تراکنش ها را فراهم می‌سازد. این به نوبه خود امکان مبادله هر چیزی را که دارای ارزش است، خواه یک کالای فیزیکی یا چیزی کمتر ملموس باشد، ممکن می‌سازد.این تکنولوژی چیست که انقلابی در فضای دیجیتال آورده و شبکه های اجتماعی را مجذوب خود کرده؟ در این مطلب هلدینگ آلنداینوست به معرفی این تکنولوژی می‌پردازد.

بلاک چین

مفهوم بلاکچین

بلاک چین در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو برای شبکه ارز دیجیتال بیت‌کوین استفاده شد. بلاک‌چین از دو کلمه بلاک (Block به معنی بلوک) و چین (Chain به معنی زنجیر) تشکیل شده است. در واقع بلاک‌چین یک نوع زنجیره از بلوک ها است. این بلوک ها می‌توانند انواع اطلاعات را در خود داشته باشند. هر بلوک دارای یکسری اطلاعات، هش خودش و هش بلوک قبلی است که جلوتر به توضیح کامل هر یک از این عناصر پرداخته‌ایم. اکثر بر این باورند که ساتوشی ناکاموتو برای اولین بار بلاکچین را خلق کرده است، اما در حقیقت بسیاری پیش از ساتوشی به ایده پردازی بلاک چین پرداخته بودند و حتی چند الگو از آن نیز ساخته بودند!

تاریخچه بلاکچین

بلاک چین چگونه پدید آمد؟ استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا در سال 1991 آنچه را که بسیاری از مردم به عنوان بلاک چین می‌شناسند، تصور کردند. اولین کار آنها شامل کار بر روی زنجیره ای از بلوک های امن رمزنگاری شده بود که به موجب آن هیچ کس نمی‌توانست در مُهر های زمانی اسناد تغییر ایجاد کند. در سال 1992، آنها سیستم خود را برای ترکیب درختان مرکل ارتقا دادند که کارایی را افزایش داد و در نتیجه امکان جمع آوری اسناد بیشتر در یک بلوک را فراهم کرد. با این حال، در سال 2008 است که تاریخچه بلاک چین به لطف کار یک فرد یا گروه به نام ساتوشی ناکاموتو شروع به اهمیت می‌کند. ساتوشی ناکاموتو به عنوان رهبر و مغز متفکر فناوری بلاک چین است. اطلاعات بسیار کمی در مورد ناکاموتو وجود دارد، زیرا مردم معتقدند که او می‌تواند یک فرد یا گروهی از افرادی باشد که روی بیت‌کوین کار می کنند (بیت کوین اولین شبکه ای است که در آن از فناوری بلاک چین در سیستم دفتر کل دیجیتال یا Ledger استفاده شده است).

ناکاموتو اولین بلاک چین را در سال 2008 مفهوم سازی کرد که از آنجا این فناوری تکامل یافته و راه خود را به بسیاری از برنامه های کاربردی فراتر از ارز های دیجیتال پیدا کرده است. ساتوشی ناکاموتو اولین وایت پیپر در مورد این فناوری را در سال 2009 منتشر کرد (وایت پیپر گزارشی است که در آن راجب فناوری گفته می‌شود). در وایت پیپر، او جزئیاتی از چگونگی تجهیز این فناوری برای تقویت اعتماد دیجیتال با توجه به جنبه غیر متمرکز بودن ارائه کرد که به این معنی بود که هیچ کس هرگز کنترلی بر چیزی نخواهد داشت. از زمانی که ساتوشی ناکاموتو از صحنه خارج شد و توسعه بیت کوین را به دیگر توسعه دهندگان اصلی سپرد، فناوری دفتر کل دیجیتال تکامل یافته و منجر به برنامه های کاربردی جدیدی شده است که تاریخچه بلاک چین را تشکیل می‌دهند. اکنون ممکن است از خود بپرسید، پس بلاک چین دقیقا در چه زمانی اختراع شد. به طور رسمی، تاریخ اختراع بلاک چین برای مراجع مختلف در سال 1991 ثبت شده است.

بعد از اختراع بیت‌کوین، تکنولوژی بلاک چین از پنج فاز نوآوری گذشت:

  • - اولین نوآوری بزرگ بلاک چین بیت‌کوین بود، یک آزمایش ارز دیجیتال. ارزش بازار بیت‌کوین اکنون میلیارد ها دلار است و میلیون ها نفر از آن برای پرداخت ها از جمله بازار بزرگ و رو به رشد حواله استفاده می‌کنند.
  • - دومین نوآوری خود بلاک چین نام داشت که به طور کل متوجه این موضوع بود که فناوری زیربنایی که بیت‌کوین را اداره می‌کند می‌تواند از ارز جدا شده و برای انواع همکاری های بین سازمانی دیگر استفاده شود. تقریباً تمام مؤسسات مالی بزرگ در جهان در حال حاضر در حال انجام تحقیقات بلاک‌چین هستند.
  • - نوآوری سوم «قرار داد هوشمند» نام داشت که در یک سیستم بلاک چین نسل دوم به نام اتریوم تجسم یافت که برنامه‌ های رایانه ‌ای کمی را مستقیماً در بلاک چین ایجاد می‌کرد. این برنامه ها به ابزار های مالی مانند وام یا اوراق قرضه اجازه می‌‌داد به جای پول نقد ارائه شوند. مانند توکن های بیت‌کوین پلتفرم قرار داد هوشمند اتریوم اکنون دارای صدها پروژه در حال انجام است.
  • - چهارمین نوآوری بزرگ، «اثبات سهام» نامیده می‌شود. بلاک چین ‌های نسل فعلی با «اثبات کار» ایمن می‌شوند، که در آن گروهی که بیشترین قدرت محاسباتی را دارد تصمیم‌گیری می‌کند. این گروه‌ ها «ماینر‌ها» نامیده می‌شوند و مراکز داده وسیعی را برای تأمین این امنیت در ازای پرداخت‌ های ارز های دیجیتال اداره می‌کنند. سیستم ‌های جدید این مراکز داده را حذف می‌کنند و ابزار های مالی پیچیده را جایگزین آن ‌ها می‌کنند تا امنیت مشابه یا حتی بالاتری داشته باشند.
  • - پنجمین نوآوری بزرگ در افق، مقیاس بندی بلاک چین نام دارد. در حال حاضر، در دنیای بلاک چین، هر رایانه ای در شبکه، هر تراکنش را پردازش می‌کند. این عملیات کند است. یک بلاک چین مقیاس ‌شده، بدون به خطر انداختن امنیت، با تشخیص اینکه چند رایانه برای اعتبارسنجی هر تراکنش لازم است و تقسیم کار به طور مؤثر، به روند سرعت می‌بخشد. مدیریت این امر بدون به خطر انداختن امنیت بلاک چین، مشکلی دشوار است، اما حل نشدنی نیست.

​دیتا (اطلاعات بلاک چین) چیست؟

همانطور که گفتیم، یکی از اجزای موجود در هر بلوک، دیتا یا اطلاعات آن است. اینها عناصر واقعیت ساز محتوایی هستند که قصد داریم در بلاک چین قرار دهیم. این اطلاعات صفر و یک هایی هستند که ارز دیجیتال بیت کوین را از اتریوم جدا می‌کنند و به نوعی شناسنامه محتوای آن بلوک هستند (این داده ها صرفا دارای معنی و مفهوم محتوای داخل بلوک هستند و با خود بلوک ارتباطی ندارند).

هش چیست؟

شاید از خودتان پرسیده باشید، پس چه چیزی راجب بلاک چین امنیت آن تضمین می‌کند؟ پاسخ فناوری هش است. هش یک انقلاب فناوری در زمینه امنیت است. هر بلوک بلاک چین برای تشکیل و ثبت شدن (اضافه شدن به زنجیره بلاک چین) نیاز به حل شدن یک معادله دارد. این معادله هش نامیده می‌شود. زمان تشکیل بلوک یک معادله به عنوان شناسه یا اثر انگشت آن بلوک ایجاد شده و توسط ماینر ها حل می‌شود. بعد از حل شدن معادله یا همان هش، داخل بلاک چین قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که هش، یک معادله یک طرفه است، یعنی زمانی که حل می‌شود دیگر راه معکوسی وجود ندارد. همانطور که گفتیم بلاک چین یک زنجیره است و هش، راه اتصال بلوک ها به یکدیگر برای تشکیل آن است.

هش بلاکچین

همراه با هش هر بلوک، هش بلوک قبلی آن نیز قرار دارد. هش بلوک ها به شکل زنجیره ای به هم مرتبط هستند یعنی اگر هش یکی از بلوک ها را تغییر دهیم کل بلاک چین باید تغییر کند. این فناوری باعث غیر قابل هک بودن بلاک چین می‌شود چرا که در زمان تشکیل، دسترسی به هش غیر ممکن است و پس از آن هم تغییر آن بی فایده خواهد بود. توابع هش معمولی ورودی هایی با طول های متغیر را برای برگرداندن خروجی های با طول ثابت دریافت می‌کنند. یک تابع هش رمزنگاری، قابلیت ‌های ارسال پیام توابع هش را با ویژگی ‌های امنیتی ترکیب می‌کند. توابع هش معمولاً از ساختار های داده در سیستم های محاسباتی برای وظایفی مثل بررسی یکپارچگی پیام ها و احراز هویت اطلاعات استفاده می‌شوند. در حالی که توابع هش معمولی ضعیف در نظر گرفته می‌شوند، چراکه می‌توان آنها را در زمان کوتاه و با محاسبات چند جمله ای حل کرد، اما به راحتی قابل رمزگشایی نیستند. توابع هش رمزنگاری ویژگی‌های امنیتی را به توابع هش معمولی اضافه می‌کنند و تشخیص محتوای یک پیام یا اطلاعات مربوط به گیرندگان و فرستنده‌ها را دشوارتر می‌کنند.

کاربرد بلاک چین

همانطور که بزرگ ترین و کاربردی ترین استفاده از بلاک چین در شبکه ارز های دیجیتال بوده. اما جدا ارز های دیجیتال در چه زمینه های دیگری از این تکنولوژی استفاده می‌شود.

نقل و انتقالات بین المللی

بلاک چین راهی برای ایجاد یک گزارش ایمن و کارآمد فراهم می‌کند. این باعث می‌شود که برای پرداخت های بین المللی و انتقال پول عالی باشد. به عنوان مثال، در آوریل 2018، Banco Santander اولین سرویس انتقال پول مبتنی بر بلاک چین را راه اندازی کرد. این سرویس که با نام «Santander One Pay FX» شناخته می‌شود، از xCurrent ریپل استفاده می‌کند تا مشتریان را قادر به انجام انتقال پول بین‌المللی در همان روز یا روز بعد کند. سانتاندر با خودکارسازی کل فرآیند در بلاک چین، تعداد واسطه ‌هایی که معمولاً در این تراکنش‌ ها مورد نیاز است را کاهش داده است و این فرآیند را کار آمدتر می‌کند. سانتاندر به عنوان یک بانک تجاری بزرگ، مشتریان خرده فروشی متعددی دارد که از پرداخت های کارآمدتر و ارزان تر، به ویژه در حوزه نقل و انتقالات بین المللی سود می‌برند. با کاهش نیاز بانک ها به تسویه دستی تراکنش ها، می‌توان از فناوری بلاک چین برای کاهش هزینه این نقل و انتقالات استفاده کرد.

بازار های سرمایه

سیستم های مبتنی بر بلاک چین، پتانسیل بهبود بازار سرمایه را نیز دارند. مزایایی را که راه‌ حل ‌های بلاک چین به بازار های سرمایه ارائه می‌کنند را در این بخش آورده ایم:

  • تسویه سریعتر
  • دنباله حسابرسی تلفیقی
  • بهبود های عملیاتی

استارت آپ Axoni در سال 2013 تاسیس شد و راه حل های مبتنی بر بلاک چین را به طور کامل برای بهبود بازار سرمایه ایجادکرد. اخیراً، Axoni راه اندازی یک شبکه دفتر کل توزیع شده را برای مدیریت تراکنش های مبادله سهام اعلام کرد، که هر دو طرف مبادله سهام را قادر می‌سازد در طول چرخه عمر خود هماهنگ شوند و تغییرات را در زمان واقعی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

معاملات همتا به همتا

خدمات پرداخت P2P راحت هستند، اما محدودیت هایی دارند. برخی از سرویس ها معاملات را بر اساس جغرافیا محدود می‌کنند و برخی دیگر برای استفاده از آنها هزینه ای دریافت می‌کنند. و بسیاری از آنها در برابر هکر ها آسیب پذیر هستند، که برای مشتریانی که اطلاعات مالی شخصی خود را در آنجا قرار می‌دهند جذاب نیست. فناوری بلاک چین، با تمام مزایای ذکر شده، می‌تواند این موانع را برطرف کند.

انواع بلاکچین

 انواع بلاک چین

تکنولوژی انقلابی بلاک چین، برای دسترسی و سازگاری بهتر با سیستم های معاملاتی و پلتفرم های متفاوت، به چند نوع وجود دارد که در این قسمت به تعریف هر کدام می‌پردازیم:

بلاک چین عمومی

بلاک چین عمومی پایه ترین شکل یک بلاک چین است که هیچ نوع محدودیتی برای کاربران وجود ندارد. در این بلاک چین، هر کاربری می‌تواند به شبکه متصل شود و محتوای آن را ببیند. همچنین توانایی اتصال با کامپیوتر به شبکه را دارند که در آن صورت، با اضافه شدن هر بلوک، یک نسخه از بلاک چین را که بروزرسانی شده بدست میاورند. معروف ترین بلاک چین عمومی بلاک چین ارز دیجیتال بیت کوین است که همانطور که گفته شد، به کاربران دسترسی کامل نسبت به محتوا می‌دهد.

بلاکچین عمومی همانطور که از اسمش مشخص است همه ی افراد می توانند به شکل آزادانه وارد آن شوند و تراکنش های مختلف انجام دهند. در حقیقت در بلاکچین عمومی ضوابط و قوانین سخت گیرانه ای وجود نداشته و افراد می توانند بدون مجوزهای متعدد از بلاکچین عمومی استفاده کنند. در واقع بلاکچین عمومی یک بلاکچین غیرمتمرکز بوده که افراد بدون محدودیتی وارد آن شده و توسط شخص سوم یا سازمان کنتذل نخواهد شد. در این نوع بلاکچین افراد مطمئن بوده که اطلاعاتشان فاش نخواهد شد به همین علت اغلب تمایل به استفاده از این بلاکچین را دارند. بلاکچین بیت کوین، لایت کوین یا اتریوم از جمله بلاکچین های بسیار پرطرفدار هستند.

بلاکچین عمومی دارای مزیت های متعدد است که در ادامه این بخش به بررسی آن ها می پردازیم:

وجود شفافیت در بلاکچین عمومی: از مهمترین مزیت های بلاکچین عمومی داشتن شفافیت بالایی است که کاربر می تواند به این پلتفرم اعتماد کامل داشته باشد و عموم مردم می توانند وارد آن شوند و از خدمات پلتفرم استفاده کنند.

عدم تغییرپذیر بودن: در حقیقت منظور از تغییر ناپذیر بودن بلاکچین عمومی این است که کسی نمی تواند بلاکچین را دستکاری کند. در حقیقت این موضوع باعث می شود تا سوِء استفاده یا تقلبی صورت نگیرد.

امنیت بالای بلاکچین عمومی: این پلتفرم به دلیل غیرمتمرکز بودن دارای امنیت نسبتا بالایی است و کاربر می تواند با خیال آسوده از این بستر استفاده کند. در واقع حمله ی هکرها و سوء استفاده از این بلاکچین امکان پذیر نبوده و از میزان امنیت بالایی برخوردار است.

عدم وجود محدودیت: در بلاکچین عمومی هیچ گونه محدودیت برای ارائه خدمات وجود ندارد و هر کس که دسترسی به اینترنت داشته باشد می تواند به راحتی به بلاکچین عمومی دسترسی داشته باشد و از امکانات این بستر استفاده کند. بنابراین با توجه به ویژگی محدودیت نداشتن، این پلتفرم عمومیت بیشتری برای جذب مخاطب دارد.

قابلیت حفظ حریم خصوصی کاربران: به طور کلی بلاکچین عمومی یک فضای ایمن را برای مخاطب در نظرگرفته که منجر به افزایش هرچه بیشتر محبوبیت این بلاکچین شده است. کاربران در این بستر بدون فاش کردن اطلاعاتشان می توانند در آن فعالیت کنند. به همین علت تراکنش کاربران در بلاکچین عمومی محفوظ خواهد ماند.

معایب بلاکچین عمومی

بلاکچین عمومی در برابر مزیت های فوق العاده ای که دارد، یکسری معایبی نیز به همراه دارد که شامل موارد زیر است:

میزان مصرف برق بالا: در حقیقت بلاکچین عمومی بر پایه الگوریتم اثبات کار بوده و برای بازخورد بیشتر اهداف خود نیاز دارد تا انرژی بیشتری صرف کند. به همین علت از میزان انرژی بالاتری استفاده می کند.

مسئله پذیرش: در واقع این بلاکچین ها به شکل متن باز بوده و به همین علت میزان شفافیت آن ها نیز بیشتر است. این موضوع باعث شده تا دولت و سازمان در پذیرش این مسئله دچار چالش باشند. در کل از بلاکچین عمومی فقط برای اهداف بین المللی و عمومی استفاده می شود.

مشکل مقیاس پذیری: در حقیقت منظور از مشکل مقیاس پذیری این است که با شلوغ تر شدن شبکه بلاکچین عمومی، زمان تائید تراکنش ها نیز بیشتر خواهد شد و مشکل مقیاس پذیری به وجود می آید و کاربران برای ثبت تراکنش ها باید مدت زمان زیادی را منتظر بمانند.

سرعت پایین: از مشکلات بزرگ بلاکچین عمومی سرعت کند تراکنش ها است که به نسبت سرعت بلاکچین خصوص بسیار کمتر می باشد. در واقع میزان افرادی که می توانند از این بلاکچین استفاده کنند بیشتر است و به همین علت سرعت پردازش نیز به مراتب کمتر خواهد بود.

بلاک چین خصوصی

بلاکچین خصوصی نوع دیگری از انواع بلاکچین است که این تکنولوژی به شکلی طراحی شده که این قابلیت را دارد تا حریم خصوصی کاربران را حفظ می کند. در واقع بلاکچین خصوصی یک نوع بلاکچین است که دسترسی به آن محدود است. در یک بلاکچین خصوصی، فقط اعضای مجاز می‌توانند به داده‌ها دسترسی داشته باشند و معاملات را پردازش کنند. این بدان معناست که بلاکچین خصوصی برای سازمان‌هایی مناسب است که می‌خواهند داده‌های خود را محرمانه نگه دارند یا کنترل بیشتری بر شبکه داشته باشند.

در مقایسه با بلاکچین عمومی، بلاکچین خصوصی مزایای زیر را دارد:

  • امنیت بیشتر: دسترسی محدود به داده‌ها، خطر نقض داده‌ها را کاهش می‌دهد.
  • کنترل بیشتر: سازمان‌ها می‌توانند قوانین و مقررات خود را برای شبکه تعیین کنند.
  • مقیاس‌پذیری بهتر: سازمان‌ها می‌توانند شبکه را بر اساس نیازهای خود مقیاس‌پذیر کنند.

کاربرد بلاکچین خصوصی

موارد استفاده رایج بلاکچین خصوصی عبارتند از:

  • مدیریت زنجیره تأمین: بلاکچین خصوصی می‌تواند برای ردیابی محصولات و مواد در طول زنجیره تأمین استفاده شوداین امر می‌تواند به بهبود شفافیت و کارایی زنجیره تأمین کمک کند.
  • مدیریت دارایی‌های دیجیتال: بلاکچین خصوصی می‌تواند برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال مانند دارایی‌های فکری یا دارایی‌های مجازی استفاده شوداین امر می‌تواند به محافظت از دارایی‌ها و تسهیل معاملات کمک کند.
  • مدیریت هویت: بلاکچین خصوصی می‌تواند برای مدیریت هویت افراد و سازمان‌ها استفاده شوداین امر می‌تواند به بهبود امنیت و اعتماد در معاملات دیجیتال کمک کند.

برخی از نمونه‌های بلاکچین خصوصی عبارتند از:

  • :IBM Hyperledger Fabric  یک پلتفرم بلاکچین خصوصی که توسط IBM توسعه یافته است.
  • R3 Corda : یک پلتفرم بلاکچین خصوصی که توسط R3 توسعه یافته است.
  • Hyperledger Sawtooth : یک پلتفرم بلاکچین خصوصی که توسط بنیاد Linux توسعه یافته است.

بلاک چین کنسرسیومی

بلاکچین کنسرسیومی یک نوع بلاکچین است که در آن کنترل شبکه در اختیار یک گروه محدود از افراد یا سازمان‌ها قرار دارد. این نوع بلاکچین ترکیبی از ویژگی‌های بلاکچین خصوصی و عمومی است. در یک بلاکچین کنسرسیومی، اعضای شبکه می‌توانند در قوانین و مقررات شبکه مشارکت داشته باشند. این امر به ایجاد یک شبکه انعطاف‌پذیرتر و پاسخگوتر کمک می‌کند. بلاکچین کنسرسیومی برای سازمان‌هایی مناسب است که می‌خواهند امنیت و شفافیت بلاکچین عمومی را با کنترل و انعطاف‌پذیری بلاکچین خصوصی ترکیب کنند.

مزایای بلاکچین کنسرسیومی:

  • امنیت: دسترسی محدود به شبکه خطر نقض داده‌ها را کاهش می‌دهد.
  • شفافیت: همه اعضای شبکه می‌توانند به داده‌های ثبت شده در شبکه دسترسی داشته باشند.
  • کنترل اعضای شبکه می‌توانند در قوانین و مقررات شبکه مشارکت داشته باشند.
  • انعطاف‌پذیری: شبکه می‌تواند بر اساس نیازهای اعضای آن مقیاس‌پذیر شود.

موارد استفاده رایج بلاکچین کنسرسیومی عبارتند از:

  • مدیریت زنجیره تأمین: بلاکچین کنسرسیومی می‌تواند برای ردیابی محصولات و مواد در طول زنجیره تأمین استفاده شود. این امر می‌تواند به بهبود شفافیت و کارایی زنجیره تأمین کمک کند.
  • مدیریت دارایی‌های دیجیتال: بلاکچین کنسرسیومی می‌تواند برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال مانند دارایی‌های فکری یا دارایی‌های مجازی استفاده شود. این امر می‌تواند به محافظت از دارایی‌ها و تسهیل معاملات کمک کند.
  • مدیریت هویت: بلاکچین کنسرسیومی می‌تواند برای مدیریت هویت افراد و سازمان‌ها استفاده شوداین امر می‌تواند به بهبود امنیت و اعتماد در معاملات دیجیتال کمک کند.

برخی از نمونه‌های بلاکچین کنسرسیومی عبارتند از:

  • I :BM Hyperledger Fabric یک پلتفرم بلاکچین کنسرسیومی که توسط IBM توسعه یافته است.
  • R3 Corda یک پلتفرم بلاکچین کنسرسیومی که توسط R3 توسعه یافته است.
  • Hyperledger Sawtooth یک پلتفرم بلاکچین کنسرسیومی که توسط بنیاد Linux توسعه یافته است.

بلاکچین کنسرسیومی یک فناوری قدرتمند است که می‌تواند برای بهبود امنیت، شفافیت، کنترل و انعطاف‌پذیری سازمان‌ها استفاده شود.

بلاک چین هیبرید

بلاک چین هیبرید یا Hybrid Blockchain نوع منحصر به فردی از فناوری بلاک چین است که اجزای بلاک چین عمومی و خصوصی را با هم ترکیب می‌کند یا از بخش های ایده آل بلاک چین عمومی و خصوصی استفاده می‌کند. تراکنش‌ ها و سوابق در یک بلاک چین هیبرید ، خصوصی می‌شوند اما در صورت لزوم، مانند فعال کردن دسترسی از طریق یک قرار داد هوشمند، می‌توان آنها را تأیید کرد و به اطلاعات دسرسی پیدا کرد. به نوعی  اطلاعات خصوصی در داخل شبکه نگهداری می‌شود اما هنوز قابل تایید است. یک نهاد یا سازمان خصوصی می‌تواند مالک بلاک چین هیبرید باشد اما این به سازمان مالک دسترسی کامل برای تغییر اطلاعات نمی‌دهد، برای مثال یک سازمان دارای بلاک چین هیبرید نمی‌تواند اطلاعات تراکنش های انجام شده را تغییر دهد و به نوعی به آنها دسترسی ندارد. هنگامی که کاربر به یک بلاک چین هیبرید می‌پیوندد، دسترسی کامل به شبکه دارد. هویت کاربر در برابر سایر کاربران ایمن و محافظت می‌شود، مگر اینکه در معامله ای شرکت کند. سپس هویت آنها برای طرف مقابل فاش می‌شود.

در حقیقت بلاکچین هیبریدی از انواع بلاکچین هاست که به نوعی ترکیبی بین بلاکچین عمومی و بلاکچین خصوصی است و برای همه ی افراد قابل دسترسی نیست و دارای ویژگی هایی از جمله امنیت، شفافیت و یکپارچگی را شامل می شود. ساختار اصلی بلاکچین هیبریدی قابل تنظیم است و کسانی در شرکت های بلاکچین ترکیبی مشغول به کار هستند، می توانند در تصمیم گیری های مهم شرکت مشارکت کنند. در واقع می توان گفت که بلاکچین هیبریدی بهترین ویژگی های بلاکچین خصوصی و عمومی را ارائه می دهد و این تضمین را به شرکت ها و ذینفعان خود می دهد که نتایج خوبی در این پلتفرم به دست می آورند. به طور کلی هم دسترسی کنترل شده و هم آزادی را همزمان در بلاکچین هیبریدی می توانید به دست آورید.

در صورتی که شخصی مجوز مدنظر برای ورود به بلاکچین هیبریدی را داشته باشد، می تواند به همه ی امکانات این پلتفرم دسترسی داشته باشد  و از حقوقی برخوردار است که می تواند با استفاده از آن اقدام به تراکنش های متعدد کنند اما هویت کاربران کاملا مخفی خواهد ماند. به طور مثال وقتی شخصی شروع به معامله می کند، فقط هویت او با شخص روبه رو اش که در حال معامله است، فاش می شود. در حقیقت لایه های امنیتی متعددی در این  پلتفرم وجود دارد که یکی از آن ها KYC است.

جمع بندی

با بسیاری از کاربرد های عملی برای این فناوری که در حال حاضر پیاده سازی و بررسی شده، بلاک چین در نهایت به دلیل بیت کوین و ارز دیجیتال نامی برای خود دست و پا کرده است. بلاک چین به عنوان یک کلمه کلیدی در زبان هر سرمایه‌ گذار در جهان با واسطه ‌های کمتر، عملیات تجاری و دولتی را دقیق‌تر، کار آمدتر، امن‌ تر و ارزان ‌تر انجام می‌دهد.

دیدگاه کاربران

دیگران در مورد این پست چه میگویند

دیدگاه شما چیست

دیدگاه خود در مورد این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر روشی یا شخصی ممنوع است.
انتشار مطالب غیراقتصادی، تبلیغ سایت، کانال، اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط، غیرمجاز است.
درصورت تخطی از قوانین‌ مذکور پیام حذف شده، حساب کاربری شما مسدود و از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌گردد.

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارسال دیدگاه خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب