الگوی کندل استیک (CandleStick)

کندل استیک نوعی نمودار قیمت است که در تحلیل تکنیکال استفاده می شود و قیمت های بالا، پایین، باز و بسته شدن یک اوراق بهادار را برای یک دوره خاص نمایش می دهد.

بازار های مالی امروزه بخش بزرگی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند. بسیاری از افراد با هدف کسب سود وارد بازار هایی مانند بازار کریپتو یا فارکس شده و شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما بسیاری هنوز با مفهومات کلی این بازار آشنا نیستند لذا در این بخش هلدینگ آلنداینوست به آموزش کندل ها و مفهوم هر یک از آنها می‌پردازد.

کندل استیک (Candlestick)

کندل استیک نوعی نمودار قیمت است که در تحلیل تکنیکال استفاده می شود و قیمت های بالا، پایین، باز و بسته شدن یک اوراق بهادار را برای یک دوره خاص نمایش می دهد. این از تجار و بازرگانان برنج ژاپنی برای ردیابی قیمت بازار و حرکت روزانه صدها سال قبل از محبوب شدن در ایالات متحده سرچشمه گرفت. بخش وسیع شمعدان «بدن واقعی» نامیده می‌شود و به سرمایه‌گذاران می‌گوید که قیمت پایانی بالاتر یا پایین‌تر از قیمت افتتاحیه بوده است (مشکی/قرمز اگر سهام کمتر بسته شود، سفید/سبز اگر سهام بالاتر بسته شود).

سایه های شمعدان بالا و پایین روز را نشان می دهد و نحوه مقایسه آنها با باز و بسته شدن روز را نشان می‌دهد. شکل شمعدان بر اساس رابطه بین قیمت های بالا، پایین، باز شدن و بسته شدن روز متفاوت است. کندل ها منعکس کننده تأثیر احساسات سرمایه گذار بر قیمت اوراق بهادار هستند و توسط تحلیلگران فنی برای تعیین زمان ورود و خروج از معاملات استفاده می شوند. نمودار شمعی بر اساس تکنیکی است که در ژاپن در دهه 1700 برای ردیابی قیمت برنج توسعه یافت. کندل استیک ها تکنیکی مناسب برای معامله هر دارایی مالی نقدی مانند سهام، ارز و آتی هستند.

شمعدان های بلند سفید/سبز نشان می دهد که فشار خرید قوی وجود دارد. این معمولاً نشان می دهد که قیمت صعودی است. با این حال، آنها را باید در چارچوب ساختار بازار نگاه کرد و نه به صورت جداگانه. به عنوان مثال، یک شمع سفید بلند احتمالاً اگر در سطح حمایت قیمت اصلی شکل بگیرد، اهمیت بیشتری خواهد داشت. شمعدان بلند مشکی/قرمز نشان می دهد که فشار فروش قابل توجهی وجود دارد. این نشان می دهد که قیمت نزولی است. یک الگوی رایج برگشت کندل صعودی، که به آن چکش گفته می شود، زمانی شکل می گیرد که قیمت پس از باز شدن به میزان قابل توجهی کاهش یابد، سپس برای بسته شدن نزدیک به اوج افزایش می یابد. شمعدان نزولی معادل آن به عنوان مرد حلق آویز شناخته می شود. این شمعدان ها ظاهری شبیه به یک آبنبات چوبی مربعی دارند و اغلب توسط معامله گرانی که سعی در انتخاب قسمت بالا یا پایین در بازار دارند استفاده می شود.

نمودارهای کندل استیک در ژاپن بیش از 100 سال قبل از توسعه نمودارهای میله‌ای و نقطه‌ای شکل توسط غرب ایجاد شد. در دهه 1700، مردی ژاپنی به نام هوما کشف کرد که در حالی که بین قیمت و عرضه و تقاضای برنج ارتباطی وجود دارد، بازارها به شدت تحت تأثیر احساسات تاجران هستند.

درست مانند نمودار میله‌ای، شمعدان روزانه قیمت‌های باز، بالا، پایین و بسته بازار را برای آن روز نشان می‌دهد. شمعدان قسمتی پهن دارد که به آن «بدن واقعی» می گویند. این بدنه واقعی محدوده قیمت بین باز و بسته شدن معاملات آن روز را نشان می دهد. وقتی بدنه واقعی پر شده یا سیاه (همچنین قرمز) است، به این معنی است که بسته کمتر از باز بود. اگر بدنه واقعی سفید (یا سبز) باشد، به این معنی است که قسمت بسته بالاتر از باز بوده است.

درست در بالا و پایین بدن واقعی اغلب خطوط عمودی به نام سایه (که گاهی به عنوان فتیله شناخته می‌شود) دیده می‌شود.

سایه‌ها قیمت‌های بالا و پایین معاملات آن روز را نشان می‌دهند. اگر سایه بالایی روی یک شمع پایین کوتاه باشد، نشان می‌دهد که فضای باز آن روز نزدیک به اوج روز بوده است.

سایه بالایی کوتاه در یک روز بالا نشان می‌دهد که بسته نزدیک به اوج بوده است. رابطه بین روزهای باز، زیاد، کم و بسته ظاهر شمعدان روزانه را تعیین می کند. بدن واقعی می تواند بلند یا کوتاه و سیاه یا سفید باشد. سایه‌ها می‌توانند بلند یا کوتاه باشند.

نمودارهای میله ای و نمودارهای شمعدانی اطلاعات یکسانی را فقط به روشی متفاوت نشان می‌دهند. نمودارهای شمعدانی به دلیل رنگ‌بندی نوارهای قیمت و بدنه‌های واقعی ضخیم‌تر بصری‌تر هستند. برجسته کردن قیمت‌ها از این طریق، مشاهده تفاوت بین باز و بسته شدن را برای برخی معامله‌گران آسان‌تر می‌کند.

الگوهای پایه شمعی

شمعدان ها با حرکات بالا و پایین قیمت ایجاد می شوند. در حالی که این تغییرات قیمت گاهی تصادفی به نظر می رسد، اغلب الگوهایی را تشکیل می دهند که معامله گران برای تجزیه و تحلیل یا اهداف تجاری استفاده می کنند. الگوها به دو دسته صعودی و نزولی تقسیم می شوند. الگوهای صعودی نشان می دهد که قیمت احتمالاً افزایش می یابد، در حالی که الگوهای نزولی نشان می دهد که قیمت احتمالاً کاهش می یابد. هیچ الگویی همیشه کار نمی‌کند، زیرا الگوهای شمعدانی نشان دهنده تمایلات در حرکت قیمت هستند، نه تضمین جهت حرکت.

الگوهای معاملاتی شمعی دو روزه

استراتژی های معاملاتی کوتاه مدت زیادی بر اساس الگوهای کندل وجود دارد. الگوی فراگیر یک معکوس روند بالقوه را نشان می دهد. شمعدان اول بدنه کوچکی دارد که به طور کامل توسط کندل دوم فرو رفته است. هنگامی که در پایان یک روند نزولی ظاهر می شود به عنوان یک الگوی فراگیر صعودی و در پایان یک روند صعودی یک الگوی فراگیر نزولی نامیده می شود. حرامی یک الگوی معکوس است که در آن شمعدان دوم کاملاً در داخل شمعدان اول قرار دارد و از نظر رنگ مخالف است. در الگوی مرتبط، صلیب حرامی دارای شمعدان دوم است که دوجی است. زمانی که باز و بسته شدن به طور موثر برابر هستند.

الگوهای معاملاتی شمعی سه روزه

ستاره عصر یک الگوی معکوس نزولی است که در آن اولین کندل به روند صعودی ادامه می دهد. شمعدان دوم شکاف دارد و بدنه ای باریک دارد. کندل سوم زیر نقطه وسط کندل اول بسته می شود. ستاره صبح یک الگوی معکوس صعودی است که در آن شمعدان اول بلند و سیاه/قرمز بدن است و به دنبال آن شمعدان کوتاه است که شکاف پایین‌تری دارد. با یک شمعدان سفید/سبز با بدنه بلند تکمیل می شود که بالای نقطه وسط شمعدان اول بسته می شود.

جمع‌بندی

کندل استیک نوعی نمودار قیمت است که در تحلیل تکنیکال استفاده می شود و قیمت های بالا، پایین، باز و بسته شدن یک اوراق بهادار را برای یک دوره خاص نمایش می دهد. این از تجار و بازرگانان برنج ژاپنی برای ردیابی قیمت بازار و حرکت روزانه صدها سال قبل از محبوب شدن در ایالات متحده سرچشمه گرفت. همانطور که تاجران ژاپنی برنج قرن‌ها پیش کشف کردند، احساسات معامله‌گران تأثیر عمده‌ای بر حرکت آن دارایی‌ها دارد. کندل‌ها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا احساسات پشت حرکات قیمت دارایی را بسنجند، با این باور که الگوهای خاص نشان می‌دهند که قیمت دارایی به کجا می‌رود.

دیدگاه کاربران

دیگران در مورد این پست چه میگویند

دیدگاه شما چیست

دیدگاه خود در مورد این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر روشی یا شخصی ممنوع است.
انتشار مطالب غیراقتصادی، تبلیغ سایت، کانال، اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط، غیرمجاز است.
درصورت تخطی از قوانین‌ مذکور پیام حذف شده، حساب کاربری شما مسدود و از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌گردد.

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارسال دیدگاه خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب