مینت رایگان NFT

مینت و فری مینت NFT امروزه طرفداران زیادی به خود جذب کرده است که افراد می توانند بدون پرداخت کارمزد یا گس فی، NFT بسازند. برای آگاهی بیشتر در این خصوص مطالعه این مقاله توصیه می شود.

مینت رایگان NFT

امروزه NFT یکی از پرطرفدار ترین بازارهای ارز دیجیتال است که سودهای کلانی از آن می توان به دست آورد. اما بسیاری از افراد به دلیل هزینه های گس فی یا کارمزد از انجام آن منصرف می شوند. هلدینگ آلنداینوست در مقاله پیش روی شما نحوه ی مینت رایگان NFT را تشریح کرده است.

فری مینت

مینت چیست؟

مفهوم مینت در واقع ساخت یک اثر دیجیتالی می باشد که به دارایی رمزنگاری تبدیل می گردد و می توان آن را در یکسری پلتفرم های مخصوص خود به فروش رساند. NFTها بعد از ساخته شدن روی بلاک چین ها قرار و ذخیره خواهند شد و مالکیت آن ها کاملا منحصر به فرد هستند و نمی توان آن ها را تغییر داد. پس در واقع پروسه تبدیل NFT برای بلاک چین اتریوم را مینت می گوییم. شما می توانید انواع آثار هنری، موسیقی و هرچیزی را به nft تبدیل کنید. تنها تفاوت آن دیجیتالی بودن آن است که منجر به منحصر به فرد بودن آن می شود.

نحوه ی عملکرد فری مینت NFT

فری مینت تفاوت چندانی با روش سنتی ساخت NFT ندارد. فری مینت ها بر روی یک بلاک چین قرار می گیرد که مالکیت اختصاصی را شامل می شود. در حقیقت هنگام ساخت یک فری مینت، یک امضای دیجیتال منحصر به فرد به آن اختصاص میابد. برای ایجاد یک فری مینت لازم است تا یک فایل دیجیتال که شامل یک تصویر، یک موسیقی یا ... است در پلتفرم بلاک چین قرار بگیرد. این پلتفرم از یک قرارداد هوشمند اختصاصی به عنوان یک امضای دیجیتال برای NFT استفاده خواهد کرد.

Lazy minting چیست؟

اصطلاح Lazy minting به این معنا است که به جای فروشنده ها، خریداران هزینه کارمزد را پرداخت خواهند کرد. در حقیقت روش سنتی ساخت NFT باید بر روی بلاک چین اتریوم افزوده شود اما برای این کار باید کارمزد یا گس فی را پرداخت کنید. ویژگی Lazy minting قابلیت این را به کاربران ارائه می دهد تا این هزینه را پرداخت نکنند.

قبل از مینت رایگان NFT باید در خصوص موارد زیر بدانید:

بلاک چین: آشنایی با شبکه های مختلف بلاک چین برای فری مینت بسیار ضروری است. بلاک چین در حقیقت متشکل است از دو کلمه Block و Chain که به معنای زنجیره بلوک است. در واقع منظور از بلاک چین زنجیره ای از اطلاعات است که این اطلاعات از نوع دیجیتالی است که در هر بلاک نگه داری می شود. به طور کلی بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده است که نه تنها غیر متمرکز است بلکه به صورت اشتراکی می باشد و هر کدام از این بلاک ها یکسری اطلاعات منحصر به فردی را در خود ذخیره می کنند. این اطلاعات حاوی سوابق هر معامله است. از جمله بلاک چین های معروف شامل موارد زیر است:

اتریوم Ethereum، ترون  Tron، ایاس EOS، پولکادات Polkadot و تزوس Tezos

بازار NFT: منظور از بازار NFT پلتفرم های موجود برای خرید و فروش NFT است. یکسری از معروف ترین پلتفرم های موجود شامل موارد زیر هستند:

  • Rarible
  • Mintable 
  • OpenSea 
  • Juggerworld
  • Treasureland
  • Bakery Swap

فری مینت nft

معرفی پلتفرم هایی برای مینت رایگان NFT

  • پلتفرم Rarible

این پلتفرم برای شما این موقیعت را ایجاد کرده است که بدون پرداخت کارمزد و حتی قرارداد هوشمند، بتوانید یک nft رایگان بسازید. در حقیقت هدف پلتفرم Rarible این است که تراکنش های غیر ضروری بلاک چین اتریوم را به طور کامل حذف کند تا یک nft کاملا رایگان برای خود بسازید.

نحوه ی مینت  NFT به صورت رایگان در پلتفرم Rarible

ابتدا وارد سایت Rarible.com شوید و گزینه lazy minting را بزنید سپس روی گزینه ی create کلیک کنید و کیف پول مد نظر را انتخاب کنید. نوع nft خود را مشخص و اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید. اکنون گزینه  free minting را بزنید، روی گزینه ی create item کلیک کنید. زمانی که nft خود را به فروش برسانید، به شکل کاملا خودکار مینت و به مالک جدید انتقال میابد. در صورت از بین بردن nft خود باید کارمزد را همانند حالت عادی بپردازید.

  • پلتفرم اوپن سی

در این پلتفرم نیز می توانید یک NFT به شکل کاملا رایگان مینت کنید. پلتفرم اوپن سی انواع شبکه های بلاک چین اتریوم، سولانا و پالیگان را پوشش می دهد. نکته قابل اهمیت در خصوص این پلتفرم این است که ساخت NFT رایگان است اما برای فروش باید هزینه ای را پرداخت کنید. با وجود این هزینه ها هنوز هم این پلتفرم یکی از بهترین ها بوده و می توان به راحتی به آن اعتماد کرد.

نحوه ی مینت NFT به شکل رایگان در پلتفرم اوپن سی

در ابتدا وارد سایت اوپن سی شوید و روی گزینه ی Create کلیک کنید. کیف پول مد نظر را انتخاب کنید که توصیه می شود از کیف پول دیجیتالی متامسک وارد شود چرا که یکی از قابل اعتماد ترین ها است. کیف پول خود را به پلتفرم اوپن سی متصل کنید و سپس مجموعه nft خود را اضافه کنید.  در ادامه یک پنجره ای برای شما باز خواهد شد که شما باید با ضوابط اعلام شده موافقت کنید و آن را امضا کنید.

  • پلتفرم Mintable

فرآیند مینت nft  در این پلتفرم کاملا بدون پرداخت هزینه ی کارمزد است و همچنین بسیار سریع اتفاق خواهد افتاد. اما لازم به ذکر است که جهت فروش nft حدود 5 درصد کارمزد دریافت خواهد شد. اما در مقایسه با سایر پلتفرم های رقیب، بسیار کارا و محبوب است.

نحوه ی مینت NFT به صورت رایگان در پلتفرم Mintable

در ابتدا وارد سایت mintable.app شوید و روی گزینه ی start selling کلیک کنید. سپس از شما پرسیده می شود که چه کالایی را قصد دارید تا به nft تبدیل کنید. در این مرحله روی گزینه ایجاد یک مورد جدید کلیک کنید و سپس ازشما این سوال پرسیده می شود که آیا تمایل به ساخت nft بدون پرداخت کارمزد دارید و یا مایل به استفاده از روش های حرفه ای تر هستید؟ و می خواهید کامزد را پرداخت کنید؟ در صورت تمایل به ساخت فری مینت روی گزینه ی easy کلیک کنید. به یاد داشته باشید که لازم است تا یک حساب کاربری برای خود در پلتفرم mintable ایجاد کنید. در ادماه فایل خود را آپلود و بدون پرداخت گس فی، nft خود را می سازید. سپس از شما پرسیده خواهد شد که آیا تمایل دارید تا کپی رایت محتوا قابل انتقال دادن باشد یا نه.

سپس روی گزینه ی list the item کلیک کنید. اکنون پروسه مینت شما به پایان رسیده است. در این مرحله تراکنش خود را تایید کرده و توسط کیف پول دیجیتالی متصل به پلتفرم   mintable مینت Nft شما به فروش گذاشته می شود.

دلایل ایجاد مینت رایگان NFT

دلایل زیادی وجود دارد که چرا شخصی مینت رایگان NFT ایجاد می کنند که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته شده است:

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد مینت رایگان NFT، جذب حداکثری کاربران می تواند باشد. در حقیقت اغلب افراد تمایل دارند تا بتوانند مینت رایگان NFT ایجاد کنند و ایجاد این قابلیت برای پلتفرم ها می تواند سودآور باشد. از طرفی اشخاصی که کلکسیونر هستند نیز با مینت رایگان به نوعی یک سرگرمی می توانند داشته باشند. در حقیقت مینت رایگان NFT برای افرادی که علاقه به کلکسیون کردن آثار هنری دارند اما با چالش های مالی رو به رو هستند، می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

با ساخت فری مینت ها، سازندگان یا هنرمندان هم می توانند معروف شده و افراد از آن ها حمایت کنند. در حقیقت فرصتی است برای سازندگان در جهت ایجاد فری مینت های بیشتر. همچنین NFTهای رایگان نمونه ی یک کلکسیون با ارزش است چرا که به عنوان یک نمونه منحصر به فرد به حساب می آید.

نمونه های فری مینت NFT

  • Cryptopunks

این nft یکی از فری مینت ها است که در سال 2017 ساخته شده است و مجهز به تعداد زیادی کاراکتر منحصر به فرد با سایز 8 بیتی می باشد. از جمله فری مینت های این مجموعه شامل میبیتس و کمیک پانک می باشد.

  • Bored Ape Yacht Club

این مجموعه نیز از جمله فری مینت های جذاب با تصاویر میمون است که از جمله مینت های رایگان آن شامل Bayc comic و Bored ape kennel club می باشد.

  • Loot

این مجموعه از فری مینت های معروف است که شامل یکسری آیکون های جذاب و بسیار منحصر به فرد است.

مزایا و معایب مینت رایگان  NFT

یکی از مزیت های مینت NFT این است که با خریدن توکن های جدید، شما سود کلانی را به دست خواهید آورد و در حقیقت همیشه اولین سرمایه گذاران NFT می توانند با هزینه ی کمتر بیشترین سود را به دست آورند. از طرفی خریدن NFT باعث یه وجود آمدن یک جنبه ی اجتماعی خواهد شد. در مقابل یکسری مزایا، معایبی نیز وجود دارد که شامل موارد زیر است.

میزان هزینه ی گس بالا یکی از معایب مینت NFT است. در حقیقت در یک زمانی به دلایلی مثل افزایش فعالیت ها در شبکه، باعث می شود تا قیمت ورودی به طور چشمگیری افزایش داشته باشد. در نتیجه ی این فرآیند، گس فی نیز افزایش پیدا می کند. همچنین این احتمال وجود دارد که بعد از مینت، ارزش آن NFT به طور چشمگیری کاهش پیدا کند. در واقع، تضمینی برای افزایش ارزش محصول شما در طی مدت زمانی وجود ندارد چرا که در بازار سفته بازی، استخراج کردن NFTهای جدید باعث می شود تا سرمایه گذاری با ریسک زیادی همراه باشد.

مهمترین مزایای مینت NFT عبارت است از:

قابلیت داشتن سهم: با ساخت یک NFT این امکان به شما داده می‌شود تا سهامی از دارایی‌های دیجیتال با ارزش داسته باشید.

امکان فروش اقلام دیجیتالی منحصربه فرد و یکتا: علاوه بر معامله و خریدوفروش دارایی دیجیتال، در آینده هنرمندان می‌توانند با فروش‌های متعدد درآمد کسب کنند.

قابلیت ذخیره و حفظ ارزش NFT: با مینت NFT می‌توانید ارزش آن را به شکل قابل توجهی حفظ کنید همانند یک سکه یا طلا به صورت فیزیکی. در‌حقیقت به علت ذخیره NFT بر شبکه بلاکچین و زنجیره بلوکی، امنیت و مالکیت آن به درستی ذخیره می‌شود.

نحوه ی فروش مینت NFT

بعد از ساخت NFT برای فروش آن باید موارد زیر را انجام دهید:

تبلیغات هدفمند برای NFT در پلتفرم های مختلف مثل شبکه های اجتماعی، ساخت یک انجمن یا Community در جهت تبلیغ nft شما، استفاده کردن از تقویم NFT به منظور تشکیل فهرستی از رویدادها و تاریخ های مهم و تاثیرگذار، همکاری کردن با افراد سرشناس و معروف نیز می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

چالش های پیش رو برای مینت رایگان NFT

نامناسب بودن کیفیت: به یاد داشته باشید که امروزه افرادی بسیاری تمایل به ساخت فری مینت دارند. پس فری مینت ها توسط هرکسی در هرکجا می تواند ساخته شود. بنابراین در اغلب موارد این فری مینت ها بی کیفیت یا دارای کیفیت بسیاری پایینی هستند. از طرفی در برخی مواقع ممکن است تقلبی باشند و یا طراحی بسیار ضعیفی داشته باشند. موضوع پایداری نیز یکی از مباحث بسیار با اهمیت است. در حقیقت پایدار بودن یک پروژه تاثیر زیادی برای کسب سودهای بلند مدت دارد که برخی از فری مینت ها شامل این موضوع نمی باشند. معایب زیست محیطی نیز از جمله چالش های پیش رو برای ساخت nft است. در واقع اطلاعات در شبکه بلاک چین ذخیره می شود که برای این ذخیره سازی در شبکه بلاکچین لازم است تا انرژی مصرف شود. به همین دلیل ساخت nft تاثیر بسزایی بر محیط زیست خواهد داشت.

چالش های قانونی هم تاثیرات منفی برای فری مینت ها خواهد داشت. نقض حق نسخه برداری یا کپی رایت، کلاهبرداری ها و مسائل و مشکلات قانونی در nft از جمله مشکلات و چالش های فری مینت ها است. نوسان های بازار در NFT به طور معمول باعث تغییر در طیف قیمت ها، عرضه و تقاضا می گردد. از طرفی در مینت رایگان NFT که NFT در جهت دستیابی به سود کلانی فروخته نمی شود، بیشتر تحت تاثیر نوسان های بازار قرار می گیرد.

مدت زمان مینت یک NFT

مدت زمانی که طول می کشد تا بتوانید فری مینت انجام دهید، بستگی به میزان آشنایی شما به NFT، پلتفرم های آن، بازار NFT و میزان تجربه شما دارد. اما به طور کلی بین نیم ساعت تا 2 ساعت ممکن است طول بکشد تا یک NFT مینت شود. اما در نظر داشته باشید که این میزان زمان تنها برای ساخت و مینت NFT است و لازم است تا شما زمانی را برای فروش و تبلیغات نیز صرف کنید تا NFT شما به فروش رود.

مینت و فری مینت

شاخص‌هایی موثر بر مینت رایگان NFT

عوامل متعددی بر فرآیند ساخت و وارد شدن به بازار NFT تاثیرگذار است که قبل از مینت NFT باید حتما در نظر داشته باشید. در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می پردازیم.

شبکه بلاکچین: قبل از مینت NFT باید درباره‌ی شبکه بلاکچین مدنظر به ‌خوبی تحقیق کنید. هر پلتفرمی از برخی توکن‌های NFT پشتیبانی می‌کند و هرکدام مزایا و معایب متفاوتی دارد. این شبکه‌ها عبارت است از: شبکه ترون، شبکه تزوس، شبکه پولکادات، شبکه اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس.

بازار NFT: مورد بعدی که بر مینت NFT موثر است، مارکت پلیس یا بازار NFT است. که کابران می‌توانند به عنوان صاحب اثر، NFT خود را در بستر بازار NFT به فروش بگذارند. توصیه می‌شود جهت سرعت بخشیدن به این فرآیند از مارکت پلیس‌هایی که معروف ‌ترند استفاده شود تا توکن شما به خوبی دیده شود.

هزینه مینت NFT: به‌طور کلی به دنبال مینت NFT، با هزینه گس یا کارمزد زیادی ممکن است روبه رو شوید که توصیه می شود حتما از قبل این هزینه‌ها را در نظر داشته باشید. با این حال برخی از بازارهای NFT هزینه ی کارمزد کمتری دارند.

مزایای مینت رایگان NFT

فرآیند مینت رایگان NFT، مزیت‌های زیادی دارد که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

قابلیت داشتن سهم: با ساخت یک NFT این امکان به شما داده می‌شود تا سهامی از دارایی‌های دیجیتال با ارزش داسته باشید.

امکان فروش اقلام دیجیتالی منحصربه فرد و یکتا: علاوه بر معامله و خریدوفروش دارایی دیجیتال، در آینده هنرمندان می‌توانند با فروش‌های متعدد درآمد کسب کنند.

قابلیت ذخیره و حفظ ارزش NFT: با مینت NFT می‌توانید ارزش آن را به شکل قابل توجهی حفظ کنید همانند یک سکه یا طلا به صورت فیزیکی. در‌حقیقت به علت ذخیره NFT بر شبکه بلاکچین و زنجیره بلوکی، امنیت و مالکیت آن به درستی ذخیره می‌شود.

انواع مینت NFT

انواع مختلفی از فرآیند مینت NFT وجود دارد که هر مالک NFT می‌تواند تصمیم بگیرد که چه نوعی را برای توکن خود انتخاب کند.

مینت شده یا Pre-minting: این نوع از مینت به این صورت است که NFT از قبل توسط هنرمند مینت شده است و خریدار NFT بدون اقدامی برای مینت می‌تواند خریداری کند. اغلب این نوع از NFTهای Pre-minting را می‌توان در پلتفرم‌های اوپن سی یا بلر خریدوفروش کرد.

مینت تنبل یا Lazy minting: مینت تنبل به این معنا است که اثر هنری خلق شده و فقط آماده‌ی مینت یا ضرب کردن می‌باشد که مینت NFT بر عهده‌ی خریدار است. در‌واقع یک NFT با مینت تنبل، قبل از فرآیند خرید توسط خریدار وجود ندارد و با خریدن کاربر موجود می‌شود. اما فرآیند ضرب کردن NFT بر روی شبکه بلاکچین و پرداخت کارمزد آن بر عهده‌ی هنرمند نیست و به شخص خریدار محول خواهد شد.

مینت رایگان یا Free mint: همانطور که از اسم این روش مشخص است، برای ساخت این نوع از NFT نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست و فقط لازم است تا خریدار هزینه‌ی گس فی را پرداخت کند و این نوع از NFTها را می‌توان توسط پلتفرم‌های مختلف مثل ایردراپ و شبکه‌های اجتماعی دیگر معامله کرد. بسیاری از کالکشن‌هایی که نیاز دارند تا مجموعه خود را داشته باشند می‌توانند از این طریق استفاده کنند تا شناخته شوند.

مینت لیست سفید: مینت لیست سفید اصطلاحی است که به گروهی از اشخاص گفته می‌شود که قبل از دیگران می‌توانند یک مجموعه از NFT را مینت کنند. اغلب هنرمندان و خالقان یک کالکشن قبل از انتشار یک NFT یکسری اقدامات خاصی را ایجاد می‌کنند تا آن مجموعه در وایت لیست قرار بگیرد.

مینت عمومی: با توجه به اسم این نوع مینت محدودیتی برای انجام این نوع از NFT وجود ندارد و در مقابل مینت سفید قرار دارد که همه‌ی افراد می‌توانند در آن شرکت کنند.

Sudden mint: این نوع مینت NFT مختص زمانی است که قصد دارید توکن خود را با سرعت و با هیجان بالا بفروشید. در‌واقع در این روش کاربر باید بدون اطلاع قبلی و زمان مشخص، NFT خود را مینت کنند. هدف از Sudden mint ایجاد جلب توجه در بازار NFTها است. زمانی که شما بدون اطلاع قبلی و ناگهان یک NFT را مینت می‌کنید، حس هیجان بین جامعه علاقه‌مند ایجاد می‌شود و رقابت افزایش میابد.

آینده NFTهای رایگان

پیش بینی می شود که طرفداران فری مینت های NFT در آینده بیشتر شود چرا که سازندگان و کسانی که مجموعه هایی در پلتفرم ها دارند، تمایل بیشتری به ساخت فری مینت ها دارند. انتظار می رود که در آینده این فرآیند به شکل گسترده تری در سطح مجموعه ها شکل گیرد و فری مینت های خلاقانه تری را مشاهده کنیم. امروزه از NFTها به منظور نشان دادن یکسری دارایی های فیزیکی همانند املاک و یا هنر استفاده می شود و در حقیقت با این کار NFTهایی که اقلام فیزیکی را نشان می دهند سبب می شوند تا مرز بین اقلام فیزیکی و اقلام دیجیتالی به راحتی مشخص شود تا یکسری فرصت جدید برای مالکیت و سرمایه گذاری به وجود بیاید.

جمع بندی

امروزه مینت رایگان NFT طرفداران بسیار زیادی به دست آورده و افراد می توانند بدون پرداخت گس فی NFT بسازند و آن را به فروش بگذارند. برای شروع و وارد شدن به دنیای NFT، فری مینت می تواند یک گزینه ی عالی باشد. می توانید هرچیزی از هنر و موسیقی تا املاک و مستغلات را به NFT تبدیل و آن را بفروشید. اما فری مینت ها یکسری معایب و چالش هایی دارد که قبل از شروع باید از آن آگاه باشید.

دیدگاه کاربران

دیگران در مورد این پست چه میگویند

دیدگاه شما چیست

دیدگاه خود در مورد این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر روشی یا شخصی ممنوع است.
انتشار مطالب غیراقتصادی، تبلیغ سایت، کانال، اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط، غیرمجاز است.
درصورت تخطی از قوانین‌ مذکور پیام حذف شده، حساب کاربری شما مسدود و از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌گردد.

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارسال دیدگاه خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب