آموزش خرید ارز دیجیتال

در این مقاله سعی کردیم نحوه ی چگونگی خرید ارز دیجیتال را بازگو کنیم زیرا افرادی زیادی قصد دارند وارد این بازار شوند اما اطلاعات اندکی دارند و داشتن آگاهی می تواند کمک شایانی به ادامه ی روند خریدوفروش ارز دیجیتال کند.

آموزش خرید ارز دیجیتال

پیشرفت روزافزون تکنولوژی، بر روی ارزهای رایج در جهان نیز تاثیر به سزایی گذاشته است و امروزه ارزهای دیجیتال جایگاه ویژه ای در بین مردم پیدا کرده است. آموزش خرید ارز دیجیتال، شاید برای عده ی زیادی از مردم هنوز سوال باشد که هلدینگ آلنداینوست قصد دارد در این مقاله به شکل جامع به آن بپردازد.

معرفی ارز دیجیتال

معرفی ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یا رمزارز نوعی پول است که امروزه جایگزینی برای ارزهای دیگر شده است. این رمز ارزها به شکل غیرمتمرکز هستند و برای خریدوفروش آن ها باید دریک بستری به نام بلاک چین قرار گیرند. در حقیقت رمز ارزهای دیجیتال با استفاده از یک پروتکل بسیار قوی رمزگذاری می شوند که باعث افزایش میزان امنیت این ارزها می گردد. همچنین برای جلوگیری از هرگونه کلاه برداری و تقلب این رمزارزها از کدهای بسیار قوی استفاده می شود. امروزه ارزهای دیجیتالی بسیار متنوعی وجود دارند اما مهم ترین آن ها عبارتند از اتریوم، بیت کوین، ریپل، لایت کوین. اما در بین تمامی این ارزهای دیجیتال، بیت کوین از محبوبیت بسیار بالایی در ایران برخوردار است.

اهمیت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال جایگاه بسیار ویژه ای در بازارهای ملی مثل بازار بورس یا بازار کریپتو در عصر حاضر دارند. در واقع در سال 2009 اولین ارز دیجیتال در بازار جهانی معرفی شد و پس از آن عده ی بسیاری در این بازار سرمایه گذاری کردند. حجم معاملات روزانه در بازار ارز دیجیتال، با بیش از 100 میلیارد دلار سود همراه بوده است. از ارزهای دیجیتال استفاده های متفاوتی می شود به طور مثال برای سرمایه گذاری های خرید کالا و دیگر اقلام با ارزش. در حقیقت سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال برای بلند مدت و کوتاه مدت سودمند است و به نوعی یک فرصت طلایی در جهت کسب درآمدهای دلاری است. ارزهای دیجیتال دارای ویزگی های مثبتی هستند مثل امکان پرداخت ساده معامله های بین المللی، وجود تنوع بسیار جهت سرمایه گذاری، انجام دادن معاملات به صورت کاملا ساده و بدون پیچیدگی حتی معاملات بسیار سنگین.

آموزش گام به گام خرید ارز دیجیتال

بسیاری از افراد با چگونگی خرید ارز دیجیتال آشنا نیستند که در این بخش از مقاله می خواهیم به صورت گام به گام به توضیح این فرآیند بپردازیم.

گام اول: انتخاب کردن یک کیف پول

ابتدایی ترین مرحله این است که یک کیف پول مناسب انتخاب کنید. دلیل انتخاب کیف پول ارز دیجیتال این است که این ارزهای دیجیتال در دنیای فیزیکی وجود ندارند و لازم است تا یک کیف پول ارز دیجیتال انتخاب و ارزهای خود را به آن منتقل کنید. اما دقت داشته باشید که کیف پول یا ولتی را برگزینید که مطمئن و قابل اعتماد باشد. در این بین wallet های بسیاری وجود دارند که یکی از آن ها به طور مثال متامسک است. در واقع کیف پول های آنلاین شامل اپلیکشن هایی است که شما می توانید آن ها را نصب و ارزهای دیجیتال خود را به آن انتقال دهید.

گام دوم: انتخاب یک صرافی

گام بعدی انتخاب کردن یک صرافی معتبر و مطمئن است تا از کلاه برداری های احتمالی جلوگیری شود. برای اینکه بتوانید یک صرافی مطمئن را انتخاب کنید توصیه می شود تا سابقه ی فعالیت آن صرافی بررسی شود و یا میزان نرخ کارمزد معاملات در آن صرافی را در نظر بگیرید. هم چنین بررسی میزان تنوع ارزهای موجود در صرافی جهت خرید و فروش و یا سرعت تراکنش ها، قابلیت استفاده از اپلیکیشن یا سایت و پشتیبانی به صورت شبانه روزی نیز شاخص هایی است که می تواند برای انتخاب یک صرافی موثر باشد. یکی از بهترین صرافی ها، صرافی کوینکس است که خدمات و امکانات ویژه ای را برای کاربران خود ارائه داده است. یکی دیگر از نمونه های صرافی، صرافی دیگری مثل صرافی کوکوین است که طرفداران زیادی دارد.

گام سوم: احراز هویت

در این مرحله قبل از ثبت نام در این پلتفرم لازم است تا احراز هویت شوید. این مرحله برای ثبت نام در هر صرافی الزامی است چرا که عدم احراز هویت شخص به منزله نا ایمن بودن صرافی است. با انجام احراز هویت از هرگونه کلاه برداری و چالش های دیگر مثل پول شویی، جلوگیری خواهد شد. جهت انجام فرآیند احراز هویت باید یکسری مدارک به همراه خود داشته باشید مثل کارت ملی و قطعه عکس مناسب. همچنین لازم است تا اطلاعات وارد شده در سایت برای ثبت نام، با کارت ملی شما همخوانی داشته باشد. برخی از صرافی های خارجی مرحله احراز هویت را پوشش نمی دهند اما با این حال تمامی صرافی های ایرانی شامل این بخش هستند و بدون گذراندن این بخش امکان ادامه فعالیت خریدوفروش ارزهای دیجیتال فراهم نیست.

گام چهارم: خرید و فروش ارزهای دیجیتال

پس از گذراندن مراحل قبل، حالا می توانید خرید و فروش ارزهای دیجیتال را آغاز کنید.

انواع رمزارزهای دیجیتال جهت خرید

ارزهای دیجیتال بسیار زیادی در بازارهای مالی وجود دارند اما شاید از خود سوال کنید که کدامیک ارزش سرمایه گذاری دارند؟ در این بخش پاسخ به این سوال را خواهیم داد. در حقیقت امروزه بیش از 2200 ارزدیجیتال در بازار رمزارز جهت خریدوفروش وجود دارد برخی از بهترین رمزارزهای دیجیتال عبارتند از:

بیت کوین

بیت کوین Bitcoin

قطعا اسم بیت کوین بارها به گوشتان خورده است. این ارز دیجیتال یکی از بهترین ها در دنیای سرمایه گذاری و معامله گری است که در 10 سال اخیر جزو پرطرفدارترین ها در بازار مالی است که روز به روز معاملات آن رو به افزایش است. در واقع بیت کوین در یک فرآیندی استخراج و وارد بازار می گردد و سپس ماینرها با استفاده از شبکه بیت کوین، منجر به امنیت آن بلاک ها می شود. در حقیقت هر بلاکی که تولید می شود، یک پاداشی از قالب بیت کوین دریافت خواهد کرد که باعث تولید بیت کوین جدید می گردد.

اتریوم Ethereum

این ارز دیجیتال بعد از بیت کوین از بهترین های بازارمالی است. اتر یک ارز دیجیتال از شبکه اتریوم است که به منظور پرداخت های آنلاین قابل استفاده است. لازم به ذکر است که اتریوم دارای امنیت بسیار زیادی است و به همین دلیل در بین بسیاری از افراد دارای طرفدار است. بیت کوین و اتریوم از پرطرفدارارهای بازارهای ارز دیجیتال است که تفاوت هایی با یکدیگر دارند. به طور مثال بلاک چین بیت کوین به منظور پیگیری برای مالکیت پول دیجیتال استفاده می گردد در حالیکه بلاک چین اتریوم در جهت اجرای کدهای برنامه نویسی غیرمتمرکز طراحی شده اند. علاوه بر این اهداف هرکدام کاملا متفاوت است. مثلا بیت کوین به منظور یک برنامه کاربردی خاص است که توسط فناوری بلاک چین تولید شده است.

سایر ارزهای دیجیتال

بعد از بیت کوین و اتریوم، تتر بسیار پرطرفدار است که دارای یک ویژگی بسیار منحصر به فرد است که از نوسان های مثبت و منفی در بازار ارزهای دیجیتال کاملا به دور است که این ویژگی باعث می شود که ارز تتر در تمامی معاملات حضور داشته باشد. در حقیقت ارز تتر از دارایی کاربران را محافظت می کند و در کاربران کوتاه مدت می توانند آن را برداشت کنند. از دیگر ارزهای دیجیتال، ارز ریپل است که به منظور انجام تراکنش های بسیار ارزان صورت می گیرد. در حقیقت ریپل برای پرداخت های امن و غیرمتمرکز استفاده می شود که کاربران قابلیت دسترسی به شبکه های پرداخت را دارند. همچنین جعل پذیری نیز در ارز ریپل بسیار پیچیده و دشوار است که منجر به افزایش امنیت در آن می گردد. نکته ی قابل اهمیت دیگر این است امکان وام گرفتن در ارز ریپل هم وجود دارد. لایت کوین یکی از ارزهای دیجیتال قدیمی است که هدف از آن پرداخت های سریع و همچنین اعمال تغییرات پیچیده در بلاک چین است.  لایت کوین ها مقاومت بالایی در برابر اسپم ها دارد و از امنیت نسبتا بالایی برخوردار است. به همین غلت بسیار پر طرفدار است.

نکات مهم درباره ی خرید ارز دیجیتال

لازم است تا قبل از شروع خریدوفروش ارزهای دیجیتال با یکسری از نکات آشنا شوید چرا که در غیر این صورت ممکن است با نتایج جبران ناپذیری روبه رو شوید. بنابراین مطالعه ادامه مقاله جهت جلوگیری از اتفاقات خطرآمیز، توصیه می شود.

سعی کنید اخبار روزانه ای از بازار رمزارزها را مطالعه کنید.

سرمایه ی اندکی را در ابتدا در نظر بگیرید.

قبل از شروع خریدوفروش در این بازار حتما دوره های آموزشی تخصصی آن را مطالعه کنید.

به هیچ وجه احساسی خرید نکنید و با توجه به تحلیل یا استراتژی مشخص اقدام به خرید کنید.

از یک کیف پول و صرافی قابل اطمینان استفاده کنید.

از طریق تحقیق نمودار و نوسانات آن سرمایه گذاری خود را شروع کنید.

شاخص های موثر در تعیین قیمت ارزهای دیجیتال

قیمت ارزهای دیجیتال نوسانات و تغییرات مختلفی را هرروزه تجربه می کنند. اما به راستی چه عواملی بر روی قیمت ارزهای دیجیتال موثر است؟ آگاهی از این شاخص ها باعث می شود تا آگاهانه تر اقدام به سرمایه گذاری کرده و از عواقب خرید و فروش هر ارز دیجیتال آگاه بود. یکی از موثرترین شاخص ها وضعیت سیاسی و اقتصادی یک جامعه است که باعث تغییر قیمت ارزهای دیجیتال می شود. در حقیقت سیاست باعث تغییر در هر بعدی از جامعه خواهد شد که قیمت ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست چرا که بین اقتصاد و سیاست یک رابطه تنگاتنگی وجود دارد. علاوه بر سیاست، رسانه و افکار عمومی هم تاثیر چشمگیری بر روی قیمت ارزهای دیجیتال خواهد گذاشت. از طرفی عرضه و تقاضای ارزها نیز موثر است. در واقع ارزهای دیجیتال توسط نهاد خاصی پشتیبانی نمی شود بنابراین عرضه و تقاضای ارزهای دیجیتال خود به تنهایی در قیمت آن ها موثر است و می توان گفت که این عامل مهم ترین شاخص برای قیمت آن ها است. مثلا اگر میزان خرید ارز کریپتو کاهش پیدا کند، قیمت آن دچار روند نزولی خواهد شد و بالعکس.

پشتیبانی جامعه نیز به نوعی دیگر بر روند قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار است. مثلا ارزهای دیجیتالی که توسط افراد بیشتری حمایت شوند، قیمت آن ها افزایش پیدا می کند و در صورت عدم تمایل اشخاص به خرید آن، قیمت ها نیز کاهش میابد. نکته ی قابل اهمیت دیگر این است اگر یک ارز دیجیتال کمیاب باشد، قیمت آن به سرعت افزایش خواهد یافت. علاقه مندانی که به خرید ارزهای دیجیتال کمیاب رو می آورند، ناچار به خرید با قیمت های نجومی خواهند شد.

انواع روش های خریدوفروش ارز دیجیتال

خرید ارز از کیف پول: شما می توانید ارزهای دیجیتال را مستقیما از کیف پول خود خریداری کنید. در حقیقت امکان خریدوفروش ارز دیجیتال در این پلتفرم فراهم است. اما به یاد داشته باشید در برخی مواقع میزان کارمزد بالایی برای هر تراکنش در کیف پول ها دریافت می کنند به همین علت است که اغلب افراد ترجیح می دهند که از این روش ارز دیجیتال خود را خریداری نکنند.

خرید از صرافی: این روش قابل اطمینان و معتبر است. انواع صرافی های آنلاین وجود دارد که افراد می توانند ارزدیجیتال خود را از آن خریداری کنند.

خرید از دستگاه ATM: روش بعدی خرید ارز دیجیتال از ATM است که دارای معایبی است از جمله کامل نبودن ارزهای دیجیتال. علاوه بر آن قابل ذکر است که این دستگاه های ATM هنوز در ایران وجود ندارند و امکان برداشت از این دستگاه ها وجود ندارد. پس در صورتی که در ایران هستید باید از روش های دیگری برای برداشت ارزدیجیتال استفاده کنید.

خرید از شبکه های اجتماعی: امروزه در شبکه های اجتماعی مختلفی تبلیغات گسترده ای در جهت خریدوفروش ارز دیجیتال مشاهده می کنید. لازم است به یاد داشته باشید تعداد افراد سودجو و کلاه بردار روز به روز در حال افزایش است. پس توصیه می شود تا حد امکان از خریدوفروش ارزهای دیجیتال از شبکه های اجتماعی دوری کنید.

خرید ارزدیجیتال از آشنایان: در صورتی که فرد مدنظر قابل اعتماد باشد، خرید ارز بسیار سودمند است چرا که نیاز به پرداخت کامزد یا افتتاح حساب در صرافی نیست. بنابراین می تواند روش مناسبی باشد و پس از خرید ارز، مبلغ آن را به حساب فرد واریز خواهد کرد.

فاکتورهای مورد نیاز برای خرید ارزدیجیتال

جهت ورود به بازار ارزهای دیجیتال یکسری پیش‌نیازها احتیاج است که شامل موارد زیر است:

  • در ابتدا برای اینکه به معامله در بازار رمزارزها بپردازید نیاز است تا اینترنت پرسرعت داشته باشید تا به‌راحتی به معاملات خود بپردازید. درواقع عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت ممکن است باعث از دست دادن بسیاری از موقعیت‌ها شود. همچنین سرعت بالای اینترنت باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات هم خواهد شد.
  • در مرحله‌ی بعد لازم است که یک کیف پول ارزدیجیتال مطمئن و قابل اعتماد برای انجام معاملات خود انتخاب کنیم. کیف پول ارزدیجیتال همانند یک حساب بانکی عمل می‌کند که می‌توانید اقلام دیجیتالی خودتان را در آن ذخیره و نگهداری کنید. تعداد انواع کیف پول‌های ارزدیجیتال زیاد است که شما طبق سرمایه و تشخیص خودتان باید آن را انتخاب کنید.

همانطور که گفته شد کیف پول‌ها دارای انواع مختلفی هستند که شامل کیف پول سخت‌افزاری، کیف پول ‌نرم‌افزاری است.

کیف پول سخت‌افزاری: این نوع از کیف پول‌ها که شبیه به فلش مموری هستند، قابلیت ذخیره اقلام دیجیتالی را دارند که برای ذخیره‌ی دارایی‌ها در درازمدت مناسب‌تر است. این نوع از کیف پول‌ها در مقایسه با کیف پول‌های نرم‌افزاری لایه‌های امنیتی بیشتری دارد و مناسب‌تر است اما قیمت نسبتا بالایی هم دارد. از جمله کیف پول‌های سخت‌افزاری محبوب مثل لجریا ترزور هستند که طرفداران زیادی دارد.

کیف پول نرم‌افزاری و آنلاین: این نوع کیف پول‌ها دارایی‌های دیجیتالی را به شکل آنلاین و در فضای ابری ذخیره می‌کنند که به‌راحتی در هر سیستمی به آن دسترسی خواهند داشت. درواقع کیف پول نرم‌افزاری شبیه به گوگل درایو است اما ممکن است مورد حمله‌ی هکرها قرار بگیرد و از لحاظ امنیتی، به نسبت کیف پول سخت‌افزاری پروتکل حفاظتی کمتری دارد.

  • انتخاب یک صرافی معتبر برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال نیز جزو مراحل دیگر برای خرید ارزدیجیتال است. در صرافی‌ها جهت انجام مراحل خریدوفروش از شما مبلغی به عنوان کارمزد دریافت می‌شود که این مبلغ در هر صرافی متفاوت است.  

صرافی‌ها خود دارای دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز هستند که هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند. به‌طور مثال صرافی متمرکز به‌وسیله یک نهاد یا شرکت به‌خصوص اداره می‌شود مثل صرافی بایننس، کوین بیس. با وجود امنیت زیاد این نوع از صرافی‌ها، یکی از نقاط ضعف آن وابستگی زیاد صرافی است که ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد. اما در مقابل صرافی غیرمتمرکزهیچ سازمان یا ارگانی بر آن تسلط ندارد. درواقع دارایی‌ها به شکل مستقیم از کیف پول ارزدیجیتال هر فردی توسط فناوری بلاکچین تبادل می‌گردد. صرافی غیرمتمرکز نسبت به متمرکز از مزایای بیشتری برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ی نزدیک اکثر صرافی‌ها به شکل غیرمتمرکز فعالیت کنند.

رایج‌ترین اشتباهات هنگام خرید ارزدیجیتال

اگر شما فردی مبتدی هستید و تجربه‌ی زیادی در این حوزه ندارید، ممکن است که در با چالش‌های متعددی روبه رو شوید که در ادامه قصد داریم برخی از این اشتباهات را بیان کنیم تا از بروز آن‌ها در آینده جلوگیری شود.

در ابتدا به یاد داشته باشید که بدون دانش و آگاهی کافی به هیچ عنوان وارد بازار ارزدیجیتال نشوید چرا که ممکن است با ضررهای زیادی روبه رو شوید. بنابراین توصیه می‌شود که ابتدا تمام نکات و روش‌های مختلف معامله‌گری را یاد بگیرید و بعد اقدام کنید.

نکته‌ی دیگری که برای ورود به بازار رمزارزها نیاز است، بحث سرمایه است که توصیه می‌شود در ابتدا با یک سرمایه اندک شروع  کنید و به شکل محافظه کارانه عمل کنید.

قدم بعدی این است که یک کیف پول ارزدیجیتال و صرافی امن و قابل اعتماد برای خودتان در نظر بگیرید. با توجه به این که تعداد صرافی‌ها و کیف پول‌های ارزدیجیتال بسیار زیاد است، لازم است از قبل در مورد هرکدام تحقیق کرده و از بین آن‌ها بهترین را انتخاب کنید.

به‌طور کلی برای ورود به دنیای رمزارزها باید مدام اخبار ارزدیجیتال را پیگیری کرد تا دانش شما به‌روز باشد.

در این بازار تحلیل و استراتژی‌های متنوع وجود دارد که قبل از ورود به بازار باید به‌خوبی هر کدام را یاد بگیرید تا به شکل کارآمد از آن در معاملاتتان استفاده کنید.

ممکن است در شروع به شکل احساسی معامله کنید که توصیه می‌شود تا حد امکان از احساسی خرید کردن دوری کنید و بر اساس استراتژی‌ها و تحلیل‌های دقیق اقدام به خرید کنید.

طبق نمودارها و میزان نوسانات یا مشورت با افراد سرشناس و کاربلد سرمایه‌گذاری کنید، در غیر اینصورت ممکن است با چالش‌های متعدد روبه رو شوید.

 آینده ارزدیجیتال در ایران

امروزه اغلب افراد تمایل دارند تا اقدام به سرمایه‌گذاری کنند تا ارزش پول آن‌ها حفظ و حتی افزایش یابد. درصورت آموزش خرید ارزدیجیتال، می‌توان در کوتاه مدت به درآمد فوق‌العاده‌ای رسید. اما با این حال وجود کلاهبرداری‌ها و بعضی از مشکلات ریزو درشت در برخی از سازمان‌ها باعث شده  تا سرمایه‌گذاران انگیزه‌شان برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال افزایش یابد و در آینده نزدیک تعداد افرادی که در این بازار سرمایه‌گذاری خواهند کرد، افزایش میابد. باوجود محدودیت‌ها و چالش‌های زیادی که در ایران پیش روی افراد است اما تاکنون افراد زیادی وارد این بازار شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که در آینده هم به این تعداد افزوده شود.  

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم نحوه ی چگونگی خرید ارز دیجیتال را بازگو کنیم زیرا افرادی زیادی قصد دارند وارد این بازار شوند اما اطلاعات اندکی دارند و داشتن آگاهی می تواند کمک شایانی به ادامه ی روند خریدوفروش ارز دیجیتال کند.

دیدگاه کاربران

دیگران در مورد این پست چه میگویند

دیدگاه شما چیست

دیدگاه خود در مورد این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر روشی یا شخصی ممنوع است.
انتشار مطالب غیراقتصادی، تبلیغ سایت، کانال، اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط، غیرمجاز است.
درصورت تخطی از قوانین‌ مذکور پیام حذف شده، حساب کاربری شما مسدود و از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌گردد.

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارسال دیدگاه خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب