هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین رویدادی است که همه ی افراد فعال در این حوزه برای این اتفاق لحظه شماری می کنند. هاوینگ 2024 بسیار نزدیک است برای اطلاعات بیشتر در باره هاوینگ 2024 مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

معنی هاوینگ بیت کوین

کلمه ی هاوینگ (Halving) در انگلیسی به معنای تقسیم شدن به دو قسمت مساوی است که در دنیای ارزدیجیتال برای نصف شدن پاداش استخراج ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. بنیانگذار بیت کوین، ناکاموتو برای توزیع بیت کوین یک روش جدیدی را ابداع کرد که در این روش بعد از ماینینگ هر 210.000 بلاک، پاداش استخراج خواهد شد که این اتفاق هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد و به آن هاوینگ می گویند. این فرآِیند باعث می شود که نصف نرخ تورم بیت کوین و نرخ ورود بیت کوین های جدید نیز در بازار کاهش بیابد.

همانطور که اشاره شد پروتکل بیت کوین به این شکل است که زمانی که بلاکچین جدید ساخته شده است، پاداش استخراج شده برای هر بلاک جدید برای ماینرها 50 بیت کوین است و پس از استخراج بیت کوین هر 210.000 بلاک پاداش نصف می گردد که فرض کنید مدت زمان استخراج به شکل میانگین 10 دقیقه باشد، در این صورت تعداد بلاک ها پس از 4 سال استخراج می شود. در صورت ادامه یافتن این فرآیند، در سال 2140 پاداشی که از بلاک جدید بیت کوین استخراج خواهد شد، به صفر خواهد رسید. اولین هاوینگ در سال 2012 و دومین هاوینگ سال 2016 اتفاق افتاد. پس از آن هاوینگ در سال 2020 رخ داد و پس از آن نیز در سال 2024 اتفاق خواهد افتاد. فرآیند هاوینگ بیت کوین به دلیل open source بودن، هر کس قادر به دیدن آن است. کارگاه هاوینگ بیت کوین2024 فرصتی است که می توانید تمام نکات ریزودرشت برای هاوینگ را زیر نظر استاد دارا صدهزاری بیاموزید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی این دوره روی لینک کارگاه هاوینگ بیت کوین 2024 کلیک کنید.

‌‌

اگر در فضای بازار کریپتو یا بازار NFT فعالیت داشته باشید، حتما کلمه هاوینگ بارها به گوشتان خورده است. اما هاوینگ چیست؟ و چرا مردم برای اتفاق هاوینگ هیجان دارند و لحظه شماری می کنند؟ در واقع اصطلاح هاوینگ به معنای کاهش صادر کردن کوین های جدید و ارزش دادن به نیمی از کوین های قبلی است. هلدینگ آلنداینوست در مقاله پیش رو فرآیند هاوینگ بیت کوین را به شکل جامع مورد بررسی قرار داده است. پس اگر به دنبال اطلاعات کامل درباره ی هاوینگ هستید، ادامه ی مقاله را دنبال کنید.

هاوینگ

دلیل به وجود آمدن فرآیند هاوینگ

تا اینجا با مفهوم هاوینگ آشنا شدیم اما شاید برایتان سوال پیش بیاید که دلیل به وجود آمدن این فرآیند در چیست؟ در حقیقت پاسخ به این سوال به فرآیند عرضه و تقاضا در بازارهای مالی برمی گردد. در صورتی که کوین ها به سرعت ماین یا استخراج شوند و محدودیت مشخصی برای آن ها در نظر نگیریم، تعداد بیشماری بیت کوین وجود خواهد داشت که قیمت آن ها بسیار پایین خواهد بود.

اگر ارز به شکل افراطی چاپ شود باعث می شود که بر اساس قانون عرضه و تقاضا، میزان ارزش ارز به شدت کاهش یابد. در حقیقت می توان گفت که بیت کوین همانند طلا است و از آنجایی که فقط تعداد محدودی طلا در جهان وجود دارد، با استخراج هرچه بیشتر طلا، میزان ارزش آن نیز به سرعت کمتر می شود. در واقع ویژگی کمیاب بود است که باعث ارزش هرچه بیشتر آن دارایی می شود. طبق تجربه نشان داده است که پس از هاوینگ بیت کوین، پس از یک بازه زمانی قیمت آن افزایش خواهد یافت اما لازم به ذکر است که عوامل دیگری مثل شرایط بازار، وضعیت اجتماع و ... روی ارزش ارزهای دیجیتال تاثیر گذار است.

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

اولین هاوینگ بیت کوین در تاریخ 28 نوامبر 2012 (7 آذر 1391)، پاداش استخراج بیت کوین از 50 به 25 بیت کوین کاهش یافت. این هاوینگ در بلاک شماره 210 هزار رخ داده است . قیمت بیت کوین در این روز به میزان 12 دلار بود و با گذشت 100 روز، قیمت آن 250 درصد افزایش یافت و به 42 دلار رسید.

دومین هاوینگ بیت کوین: در تاریخ 9 ژوئیه 2016 (18 تیر 1395)، پاداش استخراج بیت کوین از 25 به 12.5 بیت کوین کاهش یافت.  هاوینگ دوم به نسبت هاوینگ اول، از رشد چشمگیر خبری بیشتری برخوردار بود و به خوبی ارزش بیت کوین افزایش یافت.

سومین هاوینگ بیت کوین در تاریخ 11 می 2020 (22 اردیبهشت ۱۳۹۹)، پاداش استخراج بیت کوین از12.5 به6.25 بیت کوین کاهش یافت. قیمت بیت کوین در آن زمان 8700 دلار بود و پس از یک سال قیمت بیت کوین به 6400 و بعد از چندماه نیز به 6900 دلار رسید.

تاریخ هاوینگ بعدی

به شکل تقریبی می توان گفت که تاریخ هاوینگ بعدی با استخراج 840.000 بلاک اتفاق می افتد و با توجه به اینکه می دانیم استخراج هر بلاک برای بیت کوین به مدت 10 دقیقه زمان می برد پس می توان گفت که به صورت تخمینی هاوینگ بعدی در اوایل اردیبهشت 1403 یا روزهای آخر آوریل 2024 رخ خواهد داد. 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین پس از هاوینگ

عوامل مختلفی می‌توانند بر قیمت بیت کوین پس از هاوینگ تأثیر بگذارند، از جمله:

  • پذیرش عمومی بیت کوین: اگر پذیرش عمومی بیت کوین افزایش یابد، تقاضا برای این ارز دیجیتال نیز افزایش می‌یابد و ممکن است قیمت آن نیز افزایش یابد.
  • مقررات دولتی: اگر مقررات دولتی در مورد بیت کوین تسهیل شود، ممکن است پذیرش این ارز دیجیتال افزایش یابد و قیمت آن نیز افزایش یابد.
  • فناوری: توسعه فناوری‌های جدید می‌تواند بر عرضه و تقاضا برای بیت کوین تأثیر بگذارد و در نتیجه بر قیمت این ارز دیجیتال تأثیر بگذارد.

پیش‌بینی‌های قیمت بیت کوین پس از هاوینگ 2024

برخی از کارشناسان معتقدند که قیمت بیت کوین پس از هاوینگ 2024 می‌تواند به 100.000 دلار یا بیشتر برسد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که پیش‌بینی قیمت بیت کوین دشوار است و هیچ تضمینی برای افزایش قیمت این ارز دیجیتال پس از هاوینگ وجود ندارد.

تاریخچه هاوینگ

ارزهای دیجیتالی که هاوینگ دارند

شاید فکر کنید که بیت کوین تنها ارزدیجیتالی است که هاوینگ در آن صورت می گیرد اما باید بگوییم که اینطور نیست و رمزارزهای دیگری مثل ورج، لایت کوین، موناکوین و هورایزن نیز قابلیت هاوینگ نیز دارند. اما به طور کلی بیت کوین یک دروازه ای جهت ورود سرمایه گذاران به دنیای بی حدومرز ارزدیجیتال است. به طور کلی پس از رشد چشمگیری در بازار بیت کوین، ارزهای دیجیتال دیگر هم با رشد بالایی مواجه شدند. در واقع پس از هر هاوینگ، توجه مخاطبان به ارزهای دیجیتال دیگر هم جذب خواهد شد. اصلی ترین منبع برای ماینرها از پاداش بلاک ها یا کارمزد تراکنش ها است و کاهش میزان پاداش استخراج بیت کوین منجر به  سودآوری زیاد ماینرها خواهد شد. در حقیقت در طی فرآیند هاوینگ، پاداشی که از بلاک ها استخراج می شوند، نصف خواهند شد که این رویداد منجر به خروج دستگاه های ماینینگ قدیمی خواهد شد که در واقع این ماینینگ های قدیمی باعث کاهش هش ریت بیت کوین می شود.

عملکرد ماینرها در زمان رویداد هاوینگ

با شروع هاوینگ، ماینرها منجر به ایفای نقش  اساسی در اکوسیستم BTC خواهند داشت و در واقع آن ها نه تنها می توانند بیت کوین های جدید را در شبکه حفظ کنند بلکه باعث افزایش اهمیت نرخ هش یا هش ریت خواهند شد. هرچقدر میزان نرخ هش در شبکه بیشتر باشد، امنیت آن نیز بیشتر خواهد شد و برعکس. 

معرفی بیت کوین

بیت کوین شاخص ترین ارزدیجیتال در دنیا در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. بیت کوین نوعی پول دیجیتال است که حمل و نقل آن در بستر یک فضای دیجیتال اتفاق می افتد و حالت فیزیکی ندارد. بیت کوین یک ارز همتا به همتا است که در حقیقت به این معنا است که یک نهاد دولتی مثل بانک یا ارگان خاصی از آن پشتیبانی نمی کند بلکه به شکل مستقیم از فرد به فرد منتقل می گردد. بیت کوین دارای ویژگی های متفاوتی است که در ادامه توضیح داده شده است.

ویژگی غیرمتمرکز بودن: منظور از غیرمتمرکز بودن یعنی به شکل گسترده ای وجود دارد و زیر نظر یک نهاد یا سازمان به خصوصی نیست. از طرفی به شکل کاملا عمومی وجود دارد و فقط با اتصال به اینترنت می توان نسخه ای از آن را در اختیار داشت. شبکه بیت کوین به شکل کاملا منبع باز بوده و همه ی افراد می توانند از آن استفاده کنند.

غیر قابل جعل بودن: بیت کوین با استفاده از فناوری بلاکچین قابل جعل نمی باشد و اطلاعات هر بیت کوین به شکل اختصاصی بر روی بلاکچین ذخیره می شود. در حقیقت بیت کوین با استفاده از این تکنولوژی غیرقابل جعل خواهد بود.

میزان عرضه محدود: از ویژگی های بسیار مهم بیت کوین، میزان عرضه محدود آن است. در واقع بیت کوین طوری شکل برنامه نویسی شده است که فقط تعداد محدودی از آن توزیع می شود. در حقیقت چاپ بدون محدودیت پول توسط دولت باعث شد ساتوشی ناکاموتو به این فکر بیافتد که بیت کوین به میزان محدود تولید شود.

حمل و نقل آسان بیت کوین: همانطور که گفته شد بیت کوین روی شبکه بلاکچین ذخیره می شود و به همین دلیل حمل آن بسیار ساده است. در حقیقت دارایی های دیجیتال شما بر روی یکسری کیف پول دیجیتال قرار می گیرد و هرکجای دنیا که باشید با اتصال به اینترنت به این دارایی ها دسترسی خواهید داشت. بر خلاف پول فیزیکی در این حالت شما نیاز به بانک، احراز هویت، پیامک و دسترسی به حواله بانکی ندارید.

تراکنش برگشت ناپذیر: طبق گفته ی قبلی ارزدیجیتال توسط سازمان خاصی پشتیبانی نمی شود و با توجه به این پشتیبانی بیت کوین توسط کامپیوترها در سراسر جهان این پشتیبانی صورت می گیرد. بنابراین کسی  نمی تواند آن را لغو کند.

انجام تراکنش های ناشناس: در فرآیند هر تراکنش برای ارزدیجیتال سه عنصر اصلی شامل فرستنده، گیرنده و میزان بیت کوین انتقالی است که تنها اطلاعاتی که ثبت می شود، آدرس کیف پول افراد است. که اطلاعات هویت فرستنده و گیرنده در دفترکل بیت کوین ثبت نخواهد شد. بنابراین می توان گفت که تراکنش بیت کوین به شکل کامل قابل شناسایی نیست و اصطلاحا نیمه ناشناس است.

خرید بیت کوین

 طبق هاوینگ های قبلی که بیت کوین با بیشترین قیمت ممکن رو به رو شد، اغلب سرمایه گذاران به این فکر فرو رفتند که بیت کوین خریداری کنند چرا که کمتر از یکسال به هاوینگ 2024 باقی مانده است. در حقیقت طبق قوانین اقتصاد مبتنی بر عرضه و تقاضا، قیمت بیت کوین در زمان عرضه کم افزایش خواهد یافت. یکی از چهره های مشهور در زمینه ی اقتصاد پیت ریزو بیان کرده است که زمانی که دارایی کمیاب باشد، آن با ارزش ترین دارایی به حساب خواهد آمد. بنابراین تحلیل هایی که به halving ارتباط دارند، نشان می دهند که قیمت بیت کوین در آینده با روند مثبتی رو به رو خواهد بود. از طرفی آلیستر میلن نیز، سرمایه گذار محبوب بازار ارز دیجیتال اعلام کرده که اکنون زمان خرید BTC رسیده است.

کاربردهای بیت کوین

پرداخت‌های آنلاین: بیت کوین می‌تواند برای پرداخت کالاها و خدمات آنلاین استفاده شود. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین و خدمات آنلاین، از جمله eBay ، Amazon، و Microsoft، اکنون بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت می‌پذیرند.

ارسال و دریافت پول: بیت کوین می‌تواند برای ارسال و دریافت پول از طریق اینترنت استفاده شود. این یک راه سریع و آسان برای ارسال و دریافت پول از سراسر جهان است.

سرمایه گذاری: بیت کوین می‌تواند به عنوان یک دارایی سرمایه گذاری استفاده شود.  قیمت بیت کوین در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است و برخی از سرمایه‌ گذاران معتقدند که بیت کوین می‌تواند به یک دارایی ارزشمند تبدیل شود.

سایر کاربردها

بیت کوین همچنین می‌تواند برای موارد دیگری مانند:

  • پرداخت هزینه‌های زندگی
  • ارسال کمک‌های مالی
  • خرید کالاهای غیرقانونی

کاربرد بیت کوین

آینده بیت کوین

آینده بیت کوین هنوز نامشخص است. با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که بیت کوین می‌تواند به یک ارز جهانی تبدیل شود، در حالی که برخی دیگر معتقدند که بیت کوین یک پدیده زودگذر است. به طور کلی آینده ارزهای دیجیتال همانند یک تغیه ی دو لبه است که می توان نکات مثبت و هم منفی داشته باشند. در حقیقت طرفداران بیت کوین معتقدند که این ارز پتانسیل تبدیل شدن به یک ارز جهانی را دارد . آنها استدلال می‌کنند که بیت کوین دارای چندین مزیت نسبت به ارزهای سنتی است، از جمله:

  • غیرمتمرکز بودن بیت کوین توسط هیچ نهاد مرکزی کنترل نمی‌شود، که آن را از تورم و دستکاری محافظت می‌کند.
  • امنیت بیت کوین از الگوریتم‌های رمزنگاری قوی برای محافظت از تراکنش‌ها استفاده می‌کند.
  • قابلیت حمل بودن بیت کوین را می‌توان به راحتی از طریق اینترنت منتقل کرد.
  • قابل تقسیم بودن: بیت کوین را می‌توان به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد.

اما با این حال بیت کوین منتقدانی نیز دارد که معتقدند بیت کوین یک پدیده زودگذر است. آنها استدلال می‌کنند که بیت کوین یک دارایی پرریسک است و ممکن است در نهایت ارزش خود را از دست بدهد.  با این وجود عوامل تعیین کننده ای در آینده ی بیت کوین موثر هستند که شامل موارد زیر است:

  • پذیرش عمومی میزان پذیرش بیت کوین توسط مردم و مشاغل در سراسر جهان تعیین می‌کند که آیا این ارز می‌تواند به یک ارز جهانی تبدیل شود.
  • مقررات: مقررات دولتی می‌تواند بر رشد بیت کوین تأثیر بگذارد.
  • فناوری: توسعه فناوری‌های جدید می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر بیت کوین داشته باشد.

جمع بندی

هاوینگ بیت کوین یک فرصت طلایی برای سرمایه گذاری است که همه ی افراد علاقه مند به این بازار برای این اتفاق لحظه شماری می کنند. هاوینگ بعدی به زودی فرا می رسد که در دوره ی کارگاه هاوینگ نکات با اهمیتی در این باره گفته شده است.

دیدگاه کاربران

دیگران در مورد این پست چه میگویند

دیدگاه شما چیست

دیدگاه خود در مورد این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر روشی یا شخصی ممنوع است.
انتشار مطالب غیراقتصادی، تبلیغ سایت، کانال، اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط، غیرمجاز است.
درصورت تخطی از قوانین‌ مذکور پیام حذف شده، حساب کاربری شما مسدود و از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌گردد.

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارسال دیدگاه خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب