انواع سبک های معامله‌گری

در دنیای معامله‌گری، سبک ها و استراتژی های متعددی برای استفاده و سودبری از بازار وجود دارد. هر کدام از آنها ویژگی های بخصوص خود را دارند و از استراتژی های متفاوتی پیروی می‌کنند. در این بخش، هلدینگ آلنداینوست به بررسی برخی از رایج‌ترین استراتژی‌ها و سبک‌های معاملاتی و بینش کلی در مورد نحوه کار آنها و انواع معامله‌گرانی که اغلب آنها را به کار می‌گیرند، می‌پردازد.

در دنیای معامله‌گری، سبک ها و استراتژی های متعددی برای استفاده و سودبری از بازار وجود دارد. هر کدام از آنها ویژگی های بخصوص خود را دارند و از استراتژی های متفاوتی پیروی می‌کنند. تجارت در بازارهای مالی، مانند بازار کریپتو، یک زمینه متنوع و پویا است که استراتژی‌ها و سبک‌های مختلفی را متناسب با اولویت‌ها و اهداف معامله‌گران ارائه می‌دهد. در این بخش، هلدینگ آلنداینوست به بررسی برخی از رایج‌ترین استراتژی‌ها و سبک‌های معاملاتی و بینش کلی در مورد نحوه کار آنها و انواع معامله‌گرانی که اغلب آنها را به کار می‌گیرند، می‌پردازد.

سبک معامله‌گری چیست؟

سبک معاملاتی مجموعه‌ای از اولویت‌ها است که تعیین می‌کند هر چند وقت یک‌بار معامله انجام دهید و تا چه مدت آن معاملات را باز نگه دارید. این بر اساس اندازه حساب شما، مدت زمانی که می توانید به تجارت اختصاص دهید، شخصیت شما و میزان تحمل ریسک شما خواهد بود.

معامله‌گری با موقعیت (Position trading)

معاملات موقعیتی شامل برگزاری یک معامله برای مدت طولانی است، چه هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها. معامله‌گران موقعیت نگران نوسانات بازار کوتاه مدت نیستند، در عوض آنها بر روند کلی بازار تمرکز می‌کنند. سرمایه گذاری از مهم ترین بخش های معاملات موقعیت است. با این حال، یک سرمایه‌گذار استراتژی «خرید و نگه‌داری» را به کار می‌گیرد، در حالی که معاملات موقعیتی می‌توانند به موقعیت‌های کوتاه برای فروش یک دارایی نیز اشاره کنند.

معاملات موقعیتی شامل باز کردن معاملات کمتری نسبت به سایر سبک های معاملاتی است، اما موقعیت‌ها ارزش بیشتری دارند. در حالی که این امر پتانسیل سود را افزایش می‌دهد، ریسک معامله‌گر را نیز افزایش می‌دهد. معامله‌گران موقعیتی باید صبور باشند تا به قوانین مندرج در برنامه معاملاتی خود پایبند باشند، بدانند چه زمانی یک موقعیت را ببندند و چه زمانی اجازه دهند سود به دست بیاید. به طور معمول، معامله گران موقعیت بر تحلیل تکنیکال تکیه می‌کنند و با استفاده از ابزارهایی مانند فیبوناچی که به آنها کمک می‌کند محدوده های حمایت و مقاومت را شناسایی کنند.

معامله با موقعیت

معامله با نوسانات (Swing Trading)

معاملات نوسانی سبکی است که بر گرفتن موقعیت در یک حرکت بزرگتر تمرکز دارد. این شامل برگزاری یک معامله در طول چند روز یا چند هفته، به منظور استفاده از حرکات کوتاه مدت تا میان مدت بازار است. هدف کلی معاملات نوسانی این است که یک روند را مشخص کنید و سپس از نزول ها و قله هایی که نقاط ورودی را فراهم می کنند، سرمایه گذاری کنید. یک معامله گر نوسان از تحلیل تکنیکال برای شناسایی این نقاط قیمتی کلیدی استفاده می کند. آنها به دنبال دو نوع حرکت در بازار هستند: «نوسان بالا»، که زمانی است که قیمت به سمت بالا حرکت می کند، و «نوسان پایین»، که زمانی است که قیمت بازار کاهش می یابد.

نوسان پایین نشان دهنده فرصتی برای خرید در یک موقعیت خرید یا فروش یک موقعیت کوتاه است، در حالی که نوسان بالا فرصتی برای فروش یک موقعیت خرید یا باز کردن یک موقعیت کوتاه است. معامله گران نوسانی اغلب به دنبال بازارهایی با درجه نوسان بالا هستند، زیرا این بازارهایی هستند که احتمال وقوع نوسان در آنها بیشتر است.

هیچ چارچوب زمانی مشخصی برای معاملات نوسانی وجود ندارد، زیرا کاملاً بستگی به مدت زمان هر روند دارد. این می‌تواند به کوتاهی یک ساعت یا به مدت یک هفته باشد. معاملات نوسانی تنها زمانی خارج می‌شوند که به هدف سود رسیده یا موقعیت متوقف شود. این روش ترجیحی برای معامله گرانی است که نمی‌خواهند تمام روز را به نظارت بر بازار بگذرانند، اما نمی‌خواهند وارد یک موقعیت طولانی مدت شوند.

معامله با نوسانات

معاملات روزانه (Day trading)

معاملات روزانه سبکی است که مشخص می‌کند یک معامله‌گر همه موقعیت‌های خود را قبل از بسته شدن بازارها هر شب باز و بسته می‌کند. معامله‌گران روزانه چندین دارایی را در روز معاملاتی یا گاهی اوقات چندین بار در روز خرید و فروش می‌کنند تا از حرکات کوتاه مدت بازار استفاده کنند. با انجام این کار، آنها از برخی از خطرات و هزینه های اضافی مرتبط با حفظ یک موقعیت یک شبه اجتناب می‌کنند.

معاملات روزانه به زمان، تمرکز و تعهد به یک طرح معاملاتی نیاز دارد. این شامل اجرای تعداد زیادی از معاملات برای سودهای نسبتاً کوچک در مقایسه با معاملات موقعیتی است، این امر باعث می‌شود معامله‌گران روزی طعمه وسوسه اجرای معامله با ضرر نشوند، زیرا می‌تواند به سود آنها بخورد. برای کاهش خطر زیان، معامله‌گران روزانه اغلب از توقف ها و محدودیت ها استفاده می کنند. ضمیمه کردن استاپ ضرر به یک موقعیت، معامله گر را قادر می‌سازد تا ریسک خود را در سطح مشخصی حفظ کند، در حالی که محدودیت ها هرگونه سود را قفل می‌کنند.

معامله‌گر روزانه

اسکالپینگ (Scalping)

اسکالپینگ یک سبک معاملاتی است که شامل باز کردن و نگه داشتن یک موقعیت برای مدت زمان بسیار کوتاه، از چند ثانیه تا حداکثر چند دقیقه است. ایده این است که یک معامله را باز کنید و به محض اینکه بازار به نفع شما حرکت کرد از آن خارج شوید، کسب سودهای کوچک اما مکرر.

اسکالپینگ اغلب یک شکل بسیار سریعتر و شدیدتر از معاملات روزانه در نظر گرفته می‌شود. این امر مستلزم تمرکز معامله گران بر بازارهایی است که به شدت نقد هستند و روندهای قوی را تجربه می‌کنند. این به معامله گران امکان می دهد تا به سرعت موقعیت های خود را باز کنند و به محض حرکت بازار از آنها خارج شوند. اسکالپینگ بسیار زمان بر است. این سبک به طور کلی توسط معامله گران پاره وقت استفاده نمی‌شود زیرا نیاز به تعهد زیادی برای نظارت بر بازار و انجام تجزیه و تحلیل دارد.

دلیل جذاب بودن اسکالپینگ برای تریدران

در این نوع از معاملات نوسانات کوچکتر نسبت به معاملات بزرگتر بیشتر اتفاق می‌افتد که به معنی امکان کسب سود بیشتر است. درواقع در این نوع معامله افراد می‌توانند در روز چندین بار ترید کنند و به سودهای کوچک اما تعداد زیادی دست یابند. با استفاده از بردهای کوچک به‌راحتی می‌توان به بردهای بزرگ دست پیدا کرد. به‌طور کلی تمرکز بیشتر سبک اسکالپ بر روی حجم زیاد موقعیت‌ها و کسب سود کمتر اما تعداد زیاد است که برای برخی افراد بسیار جذاب است. برای اینکه بتوانید در این سبک معامله موفق شوید باید تمرکز و تفکر زیاد را همزمان داشته باشید تا معاملات را به ‌سرعت رقم بزنید.


سبک معامله‌گری اسکالپر

تجارت با فرکانس بالا

از آنجایی که در برخی از این سبک ها معامله‌گران نیاز دارند تا واکنش های بسیار سریعی داشته باشند، علاقه بسیاری به معاملات با فرکانس بالا (HFT) در بازار وجود دارد. این یک روش الگوریتمی تجارت است که سازمان های بزرگ از آن برای اجرای تعداد زیادی سفارش در عرض چند ثانیه استفاده می‌کنند. با این حال، به طور گسترده‌ای به عنوان یک سبک معاملاتی طبقه بندی نمی‌شود، زیرا به جای برنامه های شخصی معامله‌گر، به فناوری اساسی برای انجام معاملات متکی است. HFT همچنین به طور گسترده برای معامله‌گران فردی در دسترس نیست، به این معنی که آنها نمی‌توانند با موسسات بزرگ همگام شوند.

استراتژی معاملاتی چیست؟

یک استراتژی معاملاتی از تجزیه و تحلیل برای شناسایی شرایط خاص بازار و سطوح قیمت استفاده می‌کند. در حالی که تحلیل بنیادی می‌تواند برای پیش بینی حرکت قیمت استفاده شود، بیشتر استراتژی ها بر شاخص های فنی خاص تمرکز دارند. اگرچه بین «سبک» و «استراتژی» سردرگمی زیادی وجود دارد، اما تفاوت‌های مهمی وجود دارد که هر معامله‌گری باید بداند. در حالی که یک سبک یک برنامه کلی برای اینکه چند وقت یکبار معامله می‌کنید و مدت زمان باز نگه داشتن موقعیت ها است، یک استراتژی روشی بسیار خاص برای تعیین اینکه در کدام نقطه قیمت وارد معامله می‌شوید و از آن خارج می‌شوید.

بهترین استراتژی های معاملاتی

برخی از بهترین و معروف ترین استراتژی های معاملاتی عبارتند از:

  • معامله با روند (Trend trading)
  • معامله با محدوده (Range trading)
  • معامله از شکست (Breakout trading)
  • معاملات معکوس (Reversal trading)

معامله با روند (Trend trading)

یک استراتژی معاملاتی روند مبتنی بر استفاده از تحلیل تکنیکال برای شناسایی جهت حرکت بازار است. این معمولاً یک استراتژی میان‌مدت در نظر گرفته می‌شود که برای معامله‌گران موقعیت یا معامله‌گران نوسانی مناسب‌تر است، زیرا هر موقعیت تا زمانی که روند ادامه داشته باشد باز می‌ماند. قیمت یک دارایی می‌تواند هر دو روند صعودی و نزولی داشته باشد. اگر می‌خواهید یک موقعیت خرید داشته باشید، زمانی این کار را انجام می‌دهید که باور داشته باشید بازار به بالاترین سطح خود می‌رسد. اگر می‌خواستید یک موقعیت کوتاه داشته باشید، اگر فکر می‌کردید که بازار به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد، این کار را انجام دهید. معامله‌گران روند از اندیکاتورهایی در سراسر روند برای شناسایی اصلاحات بالقوه استفاده می‌کنند، که حرکت های موقتی بر خلاف روند غالب هستند. آنها توجه کمی به اصلاحات نمی‌کنند، اما مهم است که تأیید کنیم که این یک حرکت موقت است نه یک معکوس کامل، که سیگنالی برای بستن معامله است.

معامله با محدوده (Range trading)

معامله با محدوده یک استراتژی است که به دنبال سود بردن از بازارهای تثبیت شده است، اصطلاحی که برای توصیف قیمت بازار که در خطوط حمایت و مقاومت باقی می‌ماند استفاده می‌شود. معامله با محدوده در میان اسکالپرها محبوب است، زیرا بر روی کسب سود کوتاه مدت تمرکز دارد، با این حال می‌توان آن را در تمام بازه های زمانی و سبک ها مشاهده کرد. در حالی که معامله‌گران روند بر روند کلی تمرکز می‌کنند، معامله‌گران محدوده بر نوسانات کوتاه مدت قیمت تمرکز می‌کنند. زمانی که قیمت بین دو سطح صاف در حال حرکت باشد و در بالا یا پایین‌تر از هر یک از آنها شکسته نشود، پوزیشن‌های خرید باز می‌کنند.

این یک استراتژی محبوب معاملات فارکس است، زیرا بسیاری از معامله‌گران از این ایده که ارزها در محدوده معاملاتی محدود باقی می‌مانند، با نوسانات قابل توجه در بین این سطوح، عمل نمی‌کنند. این بدان معناست که معامله گران کوتاه مدت می‌توانند به دنبال استفاده از این نوسانات بین سطوح حمایت و مقاومت شناخته شده باشند.

معامله از شکست (Breakout trading)

معامله برک آوت (Breakout)، استراتژی ورود به یک روند معین در اسرع وقت است، و آماده است که قیمت از محدوده خود شکسته شود. معامله برک آوت معمولاً توسط معامله‌گران روزانه و معامله‌گران نوسانی استفاده می‌شود، زیرا از حرکات کوتاه مدت تا میان مدت بازار سود می‌برد. معامله‌گرانی که از این استراتژی استفاده می‌کنند به دنبال نقاط قیمتی می‌گردند که نشان‌دهنده شروع یک دوره نوسان یا تغییر در احساسات بازار است، با ورود به بازار در سطح صحیح، این معامله‌گران می‌توانند حرکت را از ابتدا تا انتها انجام دهند.

بیشتر استراتژی‌های معاملات شکست بر اساس سطوح حجم هستند، زیرا این تئوری فرض می‌کند که وقتی سطح حجم شروع به افزایش می‌کند، به زودی از سطح حمایت یا مقاومت خارج می‌شود. به این ترتیب، شاخص های محبوب شامل شاخص جریان پول (MFI)، حجم موجود در تراز و میانگین متحرک وزن دار حجمی است.

معاملات معکوس (Reversal trading)

استراتژی معاملاتی معکوس مبتنی بر شناسایی زمان تغییر جهت یک روند فعلی است. هنگامی که روند معکوس شد، استراتژی معکوس بسیاری از ویژگی های استراتژی معاملاتی روند را به خود می گیرد، زیرا می‌تواند برای مدت زمان متفاوتی دوام بیاورد. یک معکوس می‌تواند در هر دو جهت رخ دهد، زیرا صرفاً یک نقطه عطف در احساسات بازار است. بازگشت صعودی نشان می‌دهد که بازار در انتهای روند نزولی قرار دارد و به زودی به یک روند صعودی تبدیل خواهد شد. در حالی که یک بازگشت نزولی نشان می‌دهد که بازار در بالای یک روند صعودی قرار دارد و احتمالاً به یک روند نزولی تبدیل خواهد شد.

هنگام معکوس شدن معاملات، مهم است که مطمئن شوید که بازار به سادگی در حال عقب نشینی نیست. فیبوناچی یک ابزار رایج است که برای تأیید اینکه آیا بازار از سطوح اصلاحی شناخته شده پیشی گرفته است یا خیر استفاده می‌شود. شایان ذکر است که برخی اصلاحات فیبوناچی را پیشگویی خود تحقق می‌دانند، زیرا سفارشات زیادی در اطراف این سطوح جمع می‌شوند و قیمت را به سمت مطلوب سوق می‌دهند.

کدام سبک معامله‌گری متناسب با شخصیت شماست؟

شاید مهمترین بخش پس از آشنایی با انواع سبک‌های معامله‌گری این باشد که بتوانید یک سبک را برای خودتان انتخاب کنید که متناسب با روحیات و شخصیتتان باشد. درحقیقت کسانی در این بازار موفق می‌شوند که در ابتدا به‌خوبی بازار را بشناسند. سبک‌های معاملاتی متنوعی وجود دارد که در بالا هرکدام به شکل جامع توصیف شد اما هیچ کدام نسبت به دیگری برتری ندارد و باعث به دست آوردن سود بیشتری نخواهد شد. واقعیت این است که هر سبک معامله‌گری مناسب برای یک نوع تیپ شخصیتی است. درواقع تنها چیزی که برای تریدینگ موفق مهم است، مسئله زمان است که باعث تفکیک بین تریدرها می‌شود. اغلب معامله‌گران حرفه‌ای موقعیت‌های ترید خود را از چند ثانیه تا چند ماه باز می‌گذارند اما برای شروع و ورود به دنیای دارایی‌های دیجیتال انتخاب سبک معامله‌گری با اهمیت است و باید با آگاهی کامل از بین سبک‌ها انتخاب کنیم.

اسکالپینگ

اگر سبک معامله‌گری اسکالپر را انتخاب کنید باید بتوانید در موقعیت‌های حیاتی تصمیم‌های فوری بگیرید و از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی که باید داشته باشید، قدرت سرعت بالا است. اگر به‌تازگی وارد بازارهای مالی شدید، توصیه ما این است که تا حد امکان از این سبک دوری کنید چراکه برای فرد نوآموز سبک مناسبی نیست و نیازمند تجربه بالا در بازار رمزارزهاست. اگر ویژگی‌های زیر را داشته باشید یک معامله‌گر اسکلپر هستید:

  • اگر هیجانی هستید و به‌سرعت معاملات را انجام می‌دهید.
  • حوصله‌ی انتظار برای معاملات بلندمدت را ندارید.
  • در فکر کردن تعصبی ندارید و می‌توانید به‌سرعت فکر کنید.
  • در طولانی مدت می‌توانید تمرکز کنید و پرش افکار ندارید.

اما درصورتی که معاملات کمتر با سود بیشتر را ترجیح می‌دهید و یا قابلیت تمرکز چند ساعت روی نمودار را ندارید، معامله اسکالپینگ مناسب شما نیست.

معاملات روزانه

در صورت علاقه‌مندی به سبک معامله روزانه یا  دی تریدینگ باید قبل از اقدام از ریسک‌ها و چالش‌های پیش روی این سبک از معامله آشنا شوید. درواقع به علت نوسانات روزانه کم در بازارهای مالی، معامله‌گران جهت دریافت سود کلان از روش‌های اهرم یا مارجین استفاده می‌کنند که منجربه افزایش ریسک خواهد شد. در این سبک معامله باید روزانه به بررسی دقیق بازار بپردازید و اخبار جدید را مدام پیگیری کنید. همچنین حدس و گمان نیز در این روش معامله نقش مهمی دارد. این سبک مناسب کسانی است علاوه بر درک عمیق از بازار، بودجه مناسبی هم برای شروع داشته باشند. بنابراین سبک معامله روزانه برای افراد تازه کار و مبتدی توصیه نمی شود چراکه نیازمند صبر و حوصله درکنار تجربه است.

درصورتی که ویژگی‌های زیر را دارید معاملات روزانه مناسب شخصیت شما است:

  • علاقه دارید تا هرروز یک معامله را باز و تا پایان روز آن راببندید و تمایل دارید تا میزان سود یا ضرر شما تا پایان روز مشخص شود.
  • با شروع روز انرژی و زمان کافی برای تجزیه و تحلیل بازار را دارید.
  • اما اگر شغل روزانه دارید و زمان کافی برای تحلیل در روز را ندارید، معاملات روزانه مناسب شما نیست.

معامله‌گری به سبک معکوس نیازمند بررسی اخبارمداوم بازارها یا شرکت‌ها را دارد که بر اساس اطلاعات روند بازار پیش‌بینی می‌شود و سپس تریدر روند معکوس را در پیش می‌‌گیرد. استفاده از معامله‌گری معکوس گرچه منجربه سود زیادی می‌شود اما باید دقت کنید که نیازمند یک تحقیق و تجربه بسیار دقیق است. درحقیقت زمانی معامله معکوس کاربرد دارد که تریدر بتواند با یک نشان یا علامت قطعی تاییدی بر بازگشت شرایط بازار پیدا کند. بنابراین این سبک معامله نیازمند تجربه و تخصص بالا است و به افراد تازه‌کار توصیه نمی‌شود.

معامله با نوسانات

معامله با نوسانات با وجود ریسک بالایی که دارد اما افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند زیرا معامله‌گران در مدت زمان کوتاه سود زیادی می‌توانند از آن کسب کنند. استفاده از این نوع سبک معامله نیازمند باز نگه داشتن موقعیت‌ها به مدت طولانی دارد تا هنگامی که تغییر جهت روند نمایان شد، از بازار خارج شوند. استفاده از این سبک معامله ممکن است در ابتدا با ضرر روبه رو شود اما به یاد داشته باشید که هر سبک معامله‌گری لزوما به سود منتهی نخواهد شد و باید مقداری حد ضرر هم در نظر گرفت. اگر ویژگی‌های شخصیتی زیر را دارید معامله سویینگ مناسب شما است.

  • اگر فرد صبوری هستید و برایتان اهمیتی ندارد اگر معاملاتتان برای چند روز باز باشد.
  • تمایل دارید معاملات کمتر اما مطمئن‌تری انجام دهید.
  • اگر بازار طبق میل شما پیش نمی‌رود قابلیت تسلط هیجانات خود را دارید.
  • اما درصورتی که علاقه به انجام معاملات سریع و هیجانی دارید و یا فردی بی‌حوصله هستید این سبک معامله برای شما نیست.
  • همچنین اگر علاقه به صرف وقت روزانه برای تجزیه و تحلیل بازار را ندارید معامله سویینگ مناسب شخصیت شما نیست.

جمع‌بندی

استراتژی‌ها و سبک‌های معاملاتی به‌طور گسترده‌ای متفاوت هستند و طیف وسیعی از معامله‌گران با اهداف متنوع و تحمل ریسک متفاوت از آنها استفاده می‌کنند. انتخاب استراتژی باید با اهداف، منابع و سطح تخصص شما هماهنگ باشد. در نهایت، معامله‌گری موفق مستلزم نظم و انضباط، یادگیری مستمر و توانایی سازگاری با شرایط متغیر بازار است. خواه یک معامله‌گر روزانه، معامله‌گر نوسانی، اسکالپر، معامله‌گر موقعیت یا معامله‌گر الگو باشید، درک استراتژی انتخابی خود در داخل و خارج کلید دستیابی به موفقیت پایدار در بازارهای مالی است.

دیدگاه کاربران

دیگران در مورد این پست چه میگویند

دیدگاه شما چیست

دیدگاه خود در مورد این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر روشی یا شخصی ممنوع است.
انتشار مطالب غیراقتصادی، تبلیغ سایت، کانال، اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط، غیرمجاز است.
درصورت تخطی از قوانین‌ مذکور پیام حذف شده، حساب کاربری شما مسدود و از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌گردد.

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارسال دیدگاه خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب