آیا ارز دیجیتال آینده‌ی پول است؟

ارزهای دیجیتال به واحد پولی اشاره دارند که منحصرا درمحیط دیجیتال و بدون نیازبه وسایل فیزیکی مانند سکه یا اسکناس، ایجاد و معامله می‌شوند. این ارزها به دلیل استفاده ازتکنولوژی رمزنگاری برای امنیت و تأیید تراکنش‌ها به عنوان "ارزهای رمزنگاری شده" نیز شناخته می‌شوند.

ارز دیجیتال این پتانسیل را دارد که طرز تفکر جامعه در مورد آینده پول را کاملاً تغییر دهد. ظهور بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و هزاران ارز دیجیتال دیگر که فقط به صورت الکترونیکی وجود دارند، بانک های مرکزی جهانی را به تحقیق درباره نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال ملی سوق داده است.

در دهه‌های اخیر، با ظهور ارزهای دیجیتال و به ویژه ارزهای رمزنگاری شده یا کریپتوکارنسی‌ها، صحبت از آینده پول به سوالات جدیدی پیچیده شده است. آیا این ارزها می‌توانند جایگزین پول‌های سنتی شوند؟ آیا واقعاً ارز دیجیتال آینده پول است؟ در این مقاله به بررسی این سوالات پرداخته و جوانب مختلف ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار داده و تأثیر آنها بر آینده پول را بررسی خواهیم کرد.

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال به واحد پولی اشاره دارند که منحصرا درمحیط دیجیتال و بدون نیازبه وسایل فیزیکی مانند سکه یا اسکناس، ایجاد و معامله می‌شوند. این ارزها به دلیل استفاده ازتکنولوژی رمزنگاری برای امنیت و تأیید تراکنش‌ها به عنوان "ارزهای رمزنگاری شده" نیز شناخته می‌شوند. ارزهای مشهوری چون بیت‌کوین، اتریوم، ریپل ولایت‌کوین دراین دسته قراردارند. زمانی که ساتوشی ناکاموتو درسال 2009 به عنوان خالق اولین ارزهای رمزنگاری شده در بازار ارزهای دیجیتال، وایت پیپر ارز بیت کوین را نشر داد، هیچ کسی انتظار افزایش بهای بیت کوین در سال های آینده آن هم به میزان زیاد را نداشت و تاکنون ارزش بازار این ارز به بیش از 1 تریلیون دلار رسیده است.

ویژگی‌ و مزایای ارزهای دیجیتال

همانطور که احتملا در جریانید، ارزهای دیجیتال از تکنولوژی رمزنگاری برای حفاظت از تراکنش‌ها و کنترل ساختار پولی استفاده می‌کنند، که این امر امنیت و حریم خصوصی را افزایش می‌دهد.

 اکثر ارزهای دیجیتال بر اساس تکنولوژی بلاکچین کار می‌کنند که به آنها این امکان را می‌دهد که به شکل خودکار و مستقل، بدون نیاز به واسطه مرکزی مانند بانک یا دولت و بدون کسرهیچ نوع کارمزد معاملات را شکل دهند.

 انتقال سریع و مقرون بصرفه ارزهای دیجیتال، معاملات را آسان تر و کارآمدتر می‌کند. بعلاوه، عدم تاثیر تورم بروی ارزهای دیجیتال یکی دیگر ازویژگی های بارز آن هاست.

آینده ارز دیجیتال

اگرچه هنوز در برخی از کشورها استفاده ار رمزارز هایی نظیربیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ممنوع است، اما علاقه شفافی به تعیین مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال در میان کشورهای مختلف دیده می‌شود و استفاده از رمزارزها در اکثر کشورها مانند ایران به خودی خود غیرقانونی نیست.

در مقابل استفاده از ارزهای دیجیتال در بسیاری از کشورها و دولت‌ها به اشکال و اوزان مختلف به عنوان یک ابزار مالی جدید اتفاق می‌افتد وازآن ها در حوزه‌های مختلفی اعم از تجارت، سرمایه‌گذاری، و انتقال وجوه از آنها استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث افزایش امیدواری در سرمایه گذاران وعلاقه مندان به بازارهای ارز دیجیتال شده، استفاده از ارزهای دیجیتال توسط بسیاری از مشاغل اصلی و موسسات در حال افزایش است.

برای مثال AMC (شرکت مدیریت دارایی) در این سال های اخیراعلام کرد که امکان پرداخت از طریق ارز دیجیتال بیت کوین را برای کاربران خود فراهم نموده است.

پلتفرم‌هایی مانند پی‌پال PayPal و اسکوئر Squareبا اضافه کردن ارزهای دیجیتال به گزینه‌های پرداختی خود، این امکان را به کاربران فراهم کرده‌اند تا بتوانند خریدها و تراکنش‌های مالی خود را با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام دهند.

چالش های مربوط به ارز دیجیتال

در سال‌های اخیر، مجرمان سایبری به طور گسترده ای حملاتی را انجام داده‌اند که به وسیله آن‌ها به شبکه‌های رایانه ‌ای نفوذ کرده و سپس برای بازیابی آن‌ها، اغلب با ارزهای رمزنگاری‌ شده، درخواست پرداخت می‌کنند.

فعالیت های غیرقانونی از طریق ارز دیجیتال

 بر اساس آخرین ارزیابی سالانه آژانس مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده (DEA)، کارتل های مواد مخدر و پولشویی ها نیز "به طور فزاینده ای از ارز مجازی" در فعالیت های خود استفاده می کنند.

مقامات ایالات متحده و اروپا تعدادی از بازارهای دارک نت را که به اصطلاح وب سایت هایی که در آن افراد ناشناس می توانند از ارزهای دیجیتال برای خرید و فروش کالاها و خدمات غیرقانونی و در درجه اول مواد مخدر استفاده کنند، را تعطیل کرده اند. نمونه آن سرقت بیش از یک میلیارد دلار ارز دیجیتال توسط یک گروه هکر کره شمالی در سال ۲۰۲۲ است.

آسیب های زیست محیطی استخراج بیت کوین

استخراج بیت‌کوین یا ماینینگ، عملیات پیچیده‌ای است که بر اساس الگوریتم‌های رمزنگاری، بلوک‌های جدیدی از بیت‌کوین تولید می‌کند. این فرایند با خود آسیب‌های زیست محیطی مختلفی را به دنبال دارد. در زیر، به برخی از این آسیب‌های زیست محیطی اشاره خواهیم کرد:

  1. مصرف انرژی بالا:

استخراج بیت‌کوین نیاز به قدرت پردازشی بسیار زیادی دارد. این مصرف انرژی بالا به دلیل استفاده از دستگاه‌های مخصوص به نام ماینرها و فرآیند پیچیده‌ای که برای حل مسائل ریاضی انجام می‌شود، بسیار بیشتر از بسیاری از فعالیت‌های متداول است.

  1. آلودگی هوا:

استفاده از انرژی بسیار زیاد در فرآیند ماینینگ منجر به گسترش آلاینده‌های محیطی می‌شود. بسیاری از ماینینگ ‌فارم‌ها (مزارع استخراج ارز) از انرژی‌های فسیلی مانند ذغال سنگ یا گاز طبیعی استفاده می‌کنند که آلاینده‌های خطرناکی را به هوا انتشار می‌دهند.

  1. تخریب مناظر طبیعی:

برخی از ماینینگ‌ فارم‌ها در مناطق معدنی ایجاد می‌شوند و این امر ممکن است منجر به تخریب مناظر طبیعی، از جمله جنگل‌ها و حیات وحش، شود. این تخریب می‌تواند بر اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی تأثیر منفی بگذارد.

  1. آب‌های زیرزمینی:

برخی از ماینینگ‌فارم‌ها نیاز به سرریز آب یا استفاده از آب‌های زیرزمینی دارند. این مصرف زیاد منابع آب و تأثیرات منفی بر تأمین آب منطقه می‌تواند باعث کاهش سطح آب زیرزمینی شود.

  1. پسماندها و الکترونیک زایی:

ایجاد پسماندهای الکترونیکی ناشی از تجهیزات ماینینگ و ماینرها که بسیاری از قطعات الکترونیکی را دربر می‌گیرند. این پسماندها ممکن است حاوی مواد سمی و مضر برای محیط زیست باشند.

پروفسور کاوه مدنی، مدیر مؤسسه آب، محیط زیست و سلامت دانشگاه ملل متحد (UNU-INWEH) که این مطالعه را رهبری می کند، گفت: «نوآوری های فناوری اغلب با پیامدهای ناخواسته همراه است و بیت کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست.  

بر اساس نتایج مطالعه منتشر شده توسط دانشگاه ملل متحد و مجله Earth’s Future، شبکه جهانی استخراج بیت کوین 173.42 تراوات ساعت برق مصرف کرده است. این بدان معناست که اگر بیت کوین یک کشور بود، مصرف انرژی آن بالاتر از کشوری مانند پاکستان با جمعیتی بیش از 230 میلیون نفر در رتبه 27 جهان قرار می گرفت.

 ردپای کربن حاصله معادل سوزاندن 84 میلیارد پوند زغال سنگ یا بهره برداری از 190 نیروگاه گاز طبیعی بود. برای جبران این ردپا، باید 3.9 میلیارد درخت کاشته شود که مساحتی تقریباً برابر با مساحت هلند، سوئیس یا دانمارک یا 7 درصد از جنگل های آمازون را پوشش می دهد.

پیش‌بینی آینده ارز بیت کوین

بیت کوین از زمان اولین قیمت ثبت شده کمتر از یک سنت، مسیر طولانی را طی کرده است. تا 20 دسامبر 2023، یک بیت کوین تقریباً 42000 دلار ارزش داشت. عملکرد بیت کوین در سال 2024 به انواع کاتالیزورهای بالقوه صعودی و نزولی بستگی دارد. عوامل متعددی مانند پذیرش نهادی، نصف شدن، تغییرات نظارتی و روندهای کلان اقتصادی بر قیمت بیت کوین در سال 2024 تأثیر خواهند گذاشت.

در واقع، بیت‌کوین موضوع بسیاری از پیش‌بینی‌های قیمتی بوده است که برخی از آن‌ها شدید است. کتی وود مدیرعاملArk Invest، پیش بینی کرد که بیت کوین می تواند تا سال 2030 به 1.48 میلیون دلار برسد.

سایبراس اشاره می کند، این ایده که بیت کوین می تواند روزی یک میلیون دلار در هر واحد ارزش داشته باشد، "واقعاً نشان می دهد که ما تا چه حد پیش رفته ایم".

پیش‌بینی آینده ارز اتر

ارز اتریوم به عنوان ملکه ارزهای دیجیتال شناخته شده و تاکنون رتبه دوم بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. سال ۲۰۲۱ برای اتریوم هم مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال، سالی پر از خاطرات خوب محسوب میشد، زیرا قیمت اتریوم در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ به بیشترین قیمت خود رسید. ولی بعد از آن تاریخ، اتریوم موفق نشد تا روند صعودی خود را پیش برد و روند نزولی را طی کرد. سپس در میانه سال ۲۰۲۲، اتریوم قیمت خود را تغییر داد و افزایش بسیار چشمگیری داشت.

برای پیش بینی آینده اتریوم تحلیل‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال Ark Invest شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی، قیمت هر اتریوم در سال ۲۰۳۰ را بین ۱۷۰ هزار تا ۱۸۰ هزار دلار برآورد کرده است.

پیش‌بینی آینده ارز تتر

پیش بینی آینده ارز تتر (USDT) بسیار پیچیده و وابسته به عوامل متعددی است. ارتباط تنگاتنگ این ارز با دلار آمریکا و تعهد شرکت صاحب آن در معادله 1:1 نگهداری ارزش ارز تتر به دلار، این ارز را به یک ابزار پایدار و پنجره‌ای برای تجارت در بازارهای رمزارزها تبدیل کرده است.

طبق پیش‌بینی قیمت USDT WalletInvestor، انتظار می‌رود ارزش توکن تا پایان سال 2023 افزایش یابد و به حدود 1.004 دلار برسد. با نگاهی به سال 2025، پیش بینی قیمت تتر1 دلار است. تا پایان سال 2028، میانگین ارزش این ارز دیجیتال حدود 1.002 دلار خواهد بود.

همچنین، انتظار می‌رود قیمت ارز دیجیتال USDT تا پایان سال 2023 از حداقل 0.8554 دلار تا حداکثر 1.258 دلار متغیر باشد. با حرکت به سال 2025 و پس از آن، میانگین قیمت پیش‌بینی شده برای ارز دیجیتال USDT حدود 1.006 دلار است.

پیش‌بینی افراد مشهور از آینده ارز های دیجیتال

مردم در مورد ارز دیجیتال حرف های زیادی برای گفتن دارند. مظنه‌های ارزهای دیجیتال زمانی که توسط یک فرد مشهور بیان می‌شوند توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند و به طور گسترده‌تری به اشتراک گذاشته می‌شوند. اگر شخصی که به او اعتماد دارید، چیزهای خوب، بد یا احمقانه ای در مورد توکن ها یا سکه هایی که قصد خرید آنها را دارید بگوید، احتمالاً به حرف های او توجه خواهید کرد.

برد گارلینگ هاوس، مدیرعامل ریپل و یکی از چهره های شناخته شده در صنعت ارزهای دیجیتال است. او در توییت‌های خود اغلب به افراد بدبین می‌پردازد که به آینده دنیای ارزهای دیجیتال اعتقادی ندارند. بر طبق نظر وی، اگر بازار ارزهای دیجیتال به طور کلی یا یک دارایی دیجیتال مشکلی را حل کند، مقداری ارزش را به همراه خواهد داشت.

اریک وورهیس بنیانگذار Shapeshift، یکی از محبوب ترین پلتفرم های معاملات ارزهای دیجیتال است. او اغلب در مورد بیت کوین توییت می کند و نقل قول های قابل توجه ارزهای دیجیتال دارد. بر طبق گفته ی او هر زمان که قیمت کریپتوکارنسی افزایش می یابد، مردم شروع به هزینه های بسیار بیشتری می کنند.

آدام بی لوین مدیرعامل Tokenly و بنیانگذار Let's Talk Bitcoin : همانطور که ارزش بالا می رود، سرها شروع به چرخش می کنند و شکاکان نرم می شوند. راه اندازی یک ارز جدید آسان بوده و هر کسی می تواند آن را انجام دهد. ترفند این است که مردم آن را بپذیرند زیرا استفاده از آنهاست که به "پول" ارزش می دهد.

بیل گیتس خالق شرکت مایکروسافت: بیت کوین یک تور دموکراتیک تکنولوژیک است.

وی به طور فعال در مورد آینده فناوری پست می کند. نقل قول او در مورد بیت کوین باعث شد افراد بیشتری به پتانسیل آینده ارزهای دیجیتال علاقه مند شوند.

آینده پول با توجه به ارزهای دیجیتال

آینده پول با توجه به ارزهای دیجیتال به سرعت به سوی یک تغییر پارادایمی در نظام‌های مالی و اقتصاد جهانی حرکت می‌کند. ارزهای دیجیتال، به ویژه بر اساس تکنولوژی بلاکچین، امکانات فراوانی را برای انتقال ارزش، انجام معاملات هوشمند، و حتی ایجاد سیستم‌های مالی غیرمتمرکز فراهم کرده‌اند. این ارزها، نقش قابل‌توجهی را در تسهیل تراکنش‌های بین‌المللی و ارتقاء سرعت و کارآیی معاملات ایفا می‌کنند.

 با پیشرفت‌های به‌ روزترین فناوری‌ها مانند اتریوم 2.0 و تکنولوژی‌های قدرتمندتر بلاکچین، انتظار می‌رود که مشکلات امنیتی و مقیاس‌پذیری کاهش یابد و این ارزها به عنوان یک جزء مهم از آینده اقتصاد دیجیتال و اکوسیستم مالی جهانی شناخته شوند.

با افزایش پذیرش و نقدینگی ارزهای دیجیتال در معاملات روزمره، ممکن است تا روزی آینده، بانک‌ها، شرکت‌ها و افراد از پتانسیل آنها به منظور انجام معاملات مالی، حفظ ارزش دارایی‌ها، و حتی شکل‌دهی به سیاست‌های اقتصادی استفاده گسترده‌تری ببرند. با این وجود، تحولات این گونه همراه با چالش‌ها و سوالات مرتبط با حوزه قانونی، حریم خصوصی، و نظارت ممکن است نیازمند اقدامات و تدابیر دقیقی باشد.

جمع‌بندی

اگرچه ارزهای دیجیتال با ویژگی‌ها و مزایایی همچون رمزنگاری، غیرمتمرکز بودن و تسهیل تراکنش‌ها به توجه جهانی رسیده‌اند، اما با چالش‌ها و ریسک‌هایی همچون نوسانات قیمت و مخاطرات امنیتی نیز مواجه هستند.

به نظر می‌رسد آینده پول با ترکیبی از ارزهای دیجیتال و پول‌های سنتی خواهد بود و همچنان نیاز به راهکارهای قوی در زمینه قوانین مالی و امنیت دارد. تحولات در زمینه فناوری و نگرانی‌ها ممکن است مسیر آینده پول را تغییر دهد و این موضوع نشان‌دهنده حیاتی بودن نظارت و هماهنگی بین حکومت‌ها و بازارهای جهانی است.

دیدگاه کاربران

دیگران در مورد این پست چه میگویند

دیدگاه شما چیست

دیدگاه خود در مورد این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر روشی یا شخصی ممنوع است.
انتشار مطالب غیراقتصادی، تبلیغ سایت، کانال، اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط، غیرمجاز است.
درصورت تخطی از قوانین‌ مذکور پیام حذف شده، حساب کاربری شما مسدود و از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌گردد.

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارسال دیدگاه خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب