ایران پیشنهاد راه‌اندازی یک ارز دیجیتال مشترک ویژه اتحادیه آسیا را مطرح کرد

در سال‌های اخیر سیر بی‌ثباتی دلار و خسارات مالی طلبکار از عدم پرداخت بدهی‌های‌شان توسط آمریکا، به این فکر می‌افتد که چگونه مبادلات را باز می‌کنند و به فکر حذف دلار از مبادلات بین‌المللی خود بیفتند.

در سال‌های اخیر سیر بی‌ثباتی دلار و خسارات مالی طلبکار از عدم پرداخت بدهی‌های‌شان توسط آمریکا، به این فکر می‌افتد که چگونه مبادلات را باز می‌کنند و به فکر حذف دلار از مبادلات بین‌المللی خود بیفتند. از سوی دیگر تحریم‌های گوناگون و ظالمانه آمریکا و اروپا علیه ایران مانند ایران، روسیه، چین، ونزوئلا و مخالف غرب، مقامات این کشورها را بر آن داشته تا به سمت کاهش دلار در مبادلات تجاری خود حرکت کنند. در همین راستا بزرگ‌ترین جهان با قدرتمندترین اقتصادها نیز از پرداخت به دلار آمریکا فاصله گرفته‌اند و به طور فزاینده‌ای از ارزهای محلی برای تجارت دوجانبه و چندجانبه استفاده می‌کنند. از جمله این کشورها می‌توان به روسیه، چین، هند، عربستان سعودی و ایران اشاره کرد. در توسعه این شعار، پایاپای آسیایی شامل ۹ عضو اصلی با هدف کاهش نیاز و وابستگی به آرزوهای جهانروا بویژه در دهه ۷۰ میلادی شد. پنجاه‌ویکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی هفته گذشته به میزبانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.

در حال حاضر از بسیاری از علاقه‌مندان به تجارت بدون پرداخت دلار را چشیده‌اند و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک تعداد ارزهایی که به این ترتیب از تجارت‌های محلی در مبادلات تجاری دوجانبه استفاده می‌کنند و چندجانبه بروند خواهند یافت. بر این اساس رئیس دولت سیزدهم به بانک مرکزی ماموریت داد با همکاری دستگاه‌های مرتبط، زمینه‌های انجام تجارت بر اساس واحدهای ایران و هدف را فراهم می‌کند و برای حذف مبادلات دلاری از چرخه‌های مختلف اقدام کند. چندی پیش با اشاره به توسعه برنامه‌ریزی‌های اقتصادی برای کاهش و حذف تبادلات از چرخه‌های اقتصادی‌شان، به بانک مرکزی ماموریت داد تا با همکاری دستگاه‌های مرتبط، زمینه‌های انجام تجارت بر اساس واحد پولی ایران و هدف را کند.

دیدگاه کاربران

دیگران در مورد این پست چه میگویند

دیدگاه شما چیست

دیدگاه خود در مورد این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر روشی یا شخصی ممنوع است.
انتشار مطالب غیراقتصادی، تبلیغ سایت، کانال، اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط، غیرمجاز است.
درصورت تخطی از قوانین‌ مذکور پیام حذف شده، حساب کاربری شما مسدود و از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌گردد.

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارسال دیدگاه خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب